اشتاین مایر، رئیس‌ جمهور آلمان، خواستار همبستگی مردم آلمان علیه ترور راست‌گرایان شد

فرانک-والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان قتل ۹ نفر در شهر هاناو در ایالت هسن را “اقدامی وحشیانه” و “خشونت تروریستی” خواند.

هاناو، شهری نزدیک فرانکفورت در ایالت هسن پنج‌شنبه اول اسفند (۲۰ فوریه) شاهد جنایتی هولناک بود. یک مرد جوان ده نفر از جمله مادرش را کشت و سپس به زندگی خود پایان داد.

غیر از فرد ضارب و مادرش، تمام قربانیان جنایت هاناو تبار خارجی دارند. شش نفر دیگر در این حادثه به شدت مجروح شدند. به گفته دادستان کل آلمان، حادثه شهر هاناو “ابعادی عمیقأ نژادپرستانه” داشته است.

ساعاتی پس از انتشار خبر این حادثه، در بیش از ۵۰ شهر آلمان مردم به یاد قربانیان هاناو تجمع کردند. اشتاین مایر نیز با سفر به هاناو در جمع مردم این شهر حاضر شد و گفت: «در این لحظات می‌بینیم که تنها نیستیم» او تأکید کرد: «چنین اقداماتی ما را مرعوب نمی‌کند.»

رئیس‌جمهور آلمان که همراه نخست‌وزیر ایالت هسن و شهردار هاناو در تجمع مردم این شهر شرکت کرده بود، خواستار همبستگی مردم آلمان شد و گفت: «ما با هم هستیم و کنار هم می‌مانیم. همبستگی موثرترین راه‌حل ما برابر نفرت است.»

رئیس‌جمهور آلمان پیش از این سخنرانی از دو محل وقوع جنایت در شهر هاناو دیدار کرده بودند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز حادثه شهر هاناو را محکوم کرد. او ضمن اشاره به نشانه‌های “انگیزه‌های راست‌افراطی” در جنایت هانا گفت که شوکه شده است. صدراعظم آلمان هشدار داد: «نژادپرستی سم است، نفرت سم است. این سموم در جامعه ما وجود دارد و علت وقوع جنایات بسیاری است.»

در برلین پایتخت آلمان نیز صدها نفر از جمله رهبران ارشد احزاب آلمان به یاد قربانیان هاناو مقابل دروازه براندنبورگ این شهر گرد آمدند.

فرد ضارب مردی ۴۳ ساله بود که در وب‌سایت خود (این وب‌سایت از دسترس خارج شده است) مانیفستی ۲۴ صفحه‌ای برجای گذاشته؛ سندی که روزنه‌ای را به روی روحیات و جهان‌بینی او باز می‌کند؛ ملغمه‌ای از نژادپرستی افراطی، تئوری‌های توطئه، جنون، زن‌ستیزی و همین‌طور گواهی بر اعتقادات مذهبی افراطی او.

او در این نوشته واژه‌هایی مانند “پاک‌سازی” و نژاد اصیل” را به کار برده و به ایده خود در مورد “تولد دوباره بهشت روی زمین” اشاره کرده است.

او در آنچه به تصویر کشیده اطمینان داشته که «از هنگام کودکی زیر نظر بوده و بیگانگان قادر بودند فکر او را بخوانند». این که جنگ عراق و افغانستان «به نحوی پیش رفته که او درست می‌دانسته است».

در میان افکار جنون آمیز او حتی این دیده می‌شود که گویا تصور می‌کرده بسیاری از فیلم‌های هالیوودی، انتخاب ترامپ یا بسیاری تحولات تاریخی جهان بر اساس خواسته‌های او یا تصورات او رخ داده‌اند، از جمله حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، دوم اسفند ۱۳۹۸