ایران به کانون اصلی گسترش ویروس کشنده کرونا در خاورمیانه مبدل شده است. نوشته شاهرخ بهزادی

ایران مبدل به کانون اصلی گسترش ویروس کشنده کرونا در خاورمیانه شده است. به همین علت، اکثریت کشورهای همسایه ایران خصوصاً عراق و ترکیه که با ایران روابط خوب بازرگانی و گردش‌گری داشته اند، مرزهای هوایی و زمینی خود را بر روی ایران بسته اند. پس از تحریم های بسیار گسترده آمریکا علیه ایران، و پس از آنکه گروه ویژه اقدام مالی روز جمعه گذشته ایران را دوباره به فهرست سیاه این نهاد نظارت مالی بین المللی برگرداند که در نتیجه آن تراکنش های مالی و بانکی ایران با همه جهان مشکل می شود، گسترش ویروس کرونا در ایران ضربه بسیار محکم دیگری است که بر پیکر اقتصاد تضعیف شده و به زانو افتاده ایران فرود می آید.

این مجله اقتصادی به تأثیرات اقتصادی گسترش ویروس کرونا در ایران می پردازد. دکتر فریدون خاوند، اقتصاد دان مقیم فرانسه میهمان این مجله اقتصادی است.

گسترش ویروس کرونا و عدم شفافیت مقام های جمهوری در اطلاع رسانی موجب نگرانی شدید شهروندان ایرانی شده است

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در مجلس شورای اسلامی از ابتلای ۴۷ نفر در کشور به ویروس کرونا و فوت ۱۲ نفر بر اثر این بیماری خبر داد. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، شمار قربانیان ویروس کرونا در ایران را ۱۲ نفر اعلام می کند، اما می گوید شمار مبتلایان به ۶۴ نفر رسیده است. این در حالی است که امیرآبادی فراهانی، نماینده قم از فوت روزانه ۱۰ نفر در قم بخاطر ابتلا به ویروس کرونا خبر داده است و گفته تاکنون نیز ۵۰ نفر فوت شده‌اند. امیرآبادی فراهانی امروز گفت: “در جلسه غیرعلنی مجلس از وزیر بهداشت درخواست کردم که قم را قرنطینه کند و حتی با وی دعوا کردم که چرا به مردم دروغ می‌گویید، زیرا شرایط اینگونه که به نمایندگان می گویید نیست و وضعیت قم بحرانی‌تر از این صحبت‌ها است.” این اظهارات متناقض مقامات مسئول در ایران هرج و مرج حاکم در ایران در عرصه سازماندهی و اطلاع رسانی شفاف در کشور را نشان می دهد. حتی اگر آمار رسمی اعلام شده از سوی وزیر بهداشت را قبول کنیم و آن را ملاک قرار دهیم، ایران بعد از چین دومین کشور جهان است که ویروس کشنده کرونا در آن رخنه کرده و در حال گسترش است. کانون اصلی انتشار ویروس کرونا در ایران شهر مذهبی قم است.

گسترش ویروس کرونا برای اقتصاد منطقه‌ای ایران چالش ساز شده است

اکثریت مرزی هوایی و زمینی ایران با کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه برای مبارزه با انتشار ویروس کرونا به این کشورها مسدود شده است.

سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران و عراق گفت: در بخش مسافری طبق بخشنامه‌ای که از سوی کشور عراق ارائه شده تا ١۵ روز، مرزهای ایران و عراق بسته است؛ اما در بخش باری با پیگیری‌هایی که انجام شده، مرز مهران از ساعت ١۰ صبح امروز به روی کامیون‌های ایرانی و عراقی باز شده است. روح‌الله لطیفی به محدودیت های ایجاد شده اشاره نمی کند و نمی گوید که آیا این باز شدن موقتی و یا دائمی است.

سخنگوی گمرک ایران درباره آخرین وضعیت مرز ایران و ترکیه گفت: از ساعت ١۳ روز گذشته سامانه گمرکی ترکیه ارائه مجوز مسافری و باری به ایرانیان را متوقف کرد.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌های انجام شده و رضایت آنکارا، مسافرانی که در پایانه مرزی دو طرف مستقر بودند مجوز خروج از پایانه را گرفتند و مسافران بین دو مرز جابه‌جا شدند.

لطیفی با اشاره به وضعیت مرز ایران و ترکیه درباره بخش بار اظهار داشت: تا ساعت۲۰شب گذشته هیچ کامیونی اجازه تردد بین مرز ایران و ترکیه را نداشت اما به رانندگان ایرانی که در مرز ترکیه مستقر بودند، اجازه داده شد از مرز عبور کنند و وارد خاک ایران شوند.

وی درباره تعیین تکلیف رانندگان با تابعیت ترک در مرز ایران اظهار داشت: طبق تدابیری که وزارت بهداشت و وزارت کشور ترکیه اتخاذ کرده، مجوز خروج رانندگان با تابعیت ترک از مرز ایران نمی‌داد اما این شرایط از ظهر امروز تغییر کرده است.

لطیفی تاکید کرد: از ساعت ١۲ ظهر امروز ترکیه اجازه ورود رانندگان کامیون با تابعیت ترک را به خاک کشور خود از مرز ایران صادر کرده است. همچنین رانندگان با سایر تابعیت‌ها که باید از مسیر ایران و بعد ترکیه وارد مقاصد خود شوند، اجازه خروج از مرز ایران و ورود به خاک ترکیه را دارند؛ اما این مجوز برای رانندگان با تابعیت ایران صادر نشده است.

با تحریم صادرات نفتی ایران از سوی آمریکا و سقوط بی سابقه آن، جمهوری اسلامی برای تمشیت حداقلیِ أمور، بر صادرات غیر نفتی تکیه کرده است. با توجه به اینکه عراق و ترکیه و دیگر کشورهای همسایه از وارد کردن کالاهای ایرانی و حتی وارد شدن شهروندان ایرانی به بهانه شیوع کرونا ممانعت به عمل می‌آورند. این موضوع چه چالش های جدیدی را می تواند برای اقتصاد ایران ایجاد کند؟

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۴ فوریه ۲۰۲۰