وزیر خارجه آمریکا: رژیم ایران درباره ویروس کرونا، پنهان‌کاری می‌کند

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریكا می‌گوید مقامات ایران روی حقایقی درباره ویروس کرونا، سرپوش گذاشته‌اند. او گفته اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد رژیم جمهوری اسلامی ایران، “جزئیات مهمی” درباره شیوع ویروس کرونا دارد ولی حاضر به بیان آنها نیست و پنهان‌کاری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پومپئو که روز سه‌شنبه، ششم اسفند ۹۸ (۲۵ فوریه)، در جمع خبرنگاران در واشینگتن صحبت می‌کرد، از همه کشورها از جمله ایران خواست تا درباره ویروس کرونا واقعیت‌ها را بگویند و برای مهار و مقابله با این ویروس با سازمان‌های بین‌المللی همکاری کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمار ایرانیان فوت‌شده در اثر ابتلا به ویروس کرونا را ۱۵ نفر اعلام کرد و نوشت که این عدد بعد از چین که منشاء شیوع این ویروس به کشورها بوده، بالاترین رقم در میان کشورهای آلوده است. این خبرگزاری ایران و چین، را دو کشور مخالف و دشمن دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده نامید.

وزارت بهداشت ایران تا لحظه تنظیم این گزارش، آخرین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور را ۹۵ نفر و تعداد فوت‌شدگان را ۱۵ نفر اعلام کرده است. یازده استان خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، مازندران، گیلان، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان و هرمزگان به عنوان استان‌های آلوده و درگیر ویروس کرونا اعلام شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت امروز گروهی از کارشناسان خود را روانه تهران کرد تا ضمن بررسی وضعیت آلودگی شهرها و اقدامات وزارت بهداشت، گستره و میزان ابتلای مردم به ویروس کرونا را ارزیابی کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، مقامات دولت ایران بعد از آنکه یکی از نمایندگان مجلس، مدعی شد که ۵۰ نفر در اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند، قول داده تا در مورد اطلاع‌رسانی به مردم درباره این ویروس، شفافیت بیشتری داشته باشد.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، دیروز شمار قربانیان ویروس کرونا در شهر قم را “حدود ۵۰ نفر” اعلام کرده و گفته بود که این شهر از نظر شیوع ویروس کرونا، وضعیت خوبی ندارد. او عملکرد دولت حسن روحانی در کنترل این ویروس را “ناموفق” ارزیابی کرده بود.

وزیر امور خارجه ایالات متحده امروز همچنین به محدودیت‌های اطلاع‌رسانی در چین و ایران هم گریزی داشت و گفت که اگر مقامات این دو کشور به رسانه‌ها اجازه می‌دادند در روند اطلاع‌رسانی، آزادی عمل داشته باشند، می‌توانستند در برنامه‌های مقابله و پیشگیری از این ویروس، موفق عمل کنند.

او به طور مشخص به چین اشاره کرد و گفت: «اگر چین به کادر پزشکی خود اجازه تحقیقات آزاد می‌داد و رسانه‌های چینی هم می‌توانستند آزادانه تحقیق و اطلاع‌رسانی کنند، طبعاً مقامات چین و دیگر كشورها برای مقابله با چالش ویروس کرونا، آمادگی بیشتری داشتند و بهتر عمل می‌کردند».

آقای پومپئو در همین حال از خبرنگاران خارجی تشکر کرد که اخبار مربوط به کرونا را اطلاع‌رسانی کردند.

او همچنین در مورد شیوع این ویروس در آمریکا گفت كه برنامه قرنطینه افراد مشکوک به ابتلای به این ویروس در ایالات متحده انجام شده است و اگر لازم باشد “اقدامات مناسب” بیشتری هم انجام می‌گیرد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۵ فوریه ۲۰۲۰