رژم ایران با یگان «ویژۀ مبارزه با شایعات» به جنگ ویروس کرونا می‌رود؛ ۲۴ نفر به اتهام پخش«شایعات» دستگیر شدند

پلیس مبارزه با جرایم سایبری جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۷ اسفند/۲۶ فوریه اعلام کرد که در پی رصد فضای مجازی و تشکیل کارگروه ویژه در پلیس فتا برای مقابله با شایعه سازان، ۲۴ کاربر اینترنتی را به اتهام پخش «شایعات هشدار دهنده» درباره شیوع ویروس کرونا در ایران دستگیر کرده است.

سردار وحید مجید، رئیس پلیس سایبری کشور گفت: «۲۴ نفر که اقدام به [انتشار] شایعات در این زمینه می‌کردند، دستگیر شدند و به دست عدالت داده شدند. همچنین ۱۱۸ کاربر اینترنتی نیز مورد بازجویی قرار گرفته و پس از اخطار به آنان، آزاد شده اند».

سردار وحید مجید همچنین گفت: این بازداشت‌ها پس از تأسیس ایجاد یگان ویژه برای «مبارزه با شایعات هشدار دهنده درباره گسترش کروناویروس در کشور» صورت گرفت.

وحید مجید، رئیس پلیس فتا وابسته به ناجا در این باره تصریح کرد : «هم اکنون پلیس فتا به صورت کاملا تخصصی کلیه جریانات خبری منتشر شده در فضای مجازی کشور و نشان گاه‌های انتشار اخبار را رصد می‌کند و در صورت مشاهده هرگونه موارد محتوایی شامل فیلم، خبر، عکس که حاوی مطالب شایعه و کذب به قصد ایجاد تشویش اذهان عمومی و افزایش نگرانی در جامعه باشد؛ موضوع را به صورت قانونی مورد پیگیری قرار داده و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد کرد.»

رئیس پلیس فتا در ادامه گفت: «رویه پلیس فتا در برخورد با متخلفانِ بارگزاریِ هر گونه شایعه و اخبار کذب در فضای مجازی، در مرحله اول بیان تذکر و ارشاد مبنی بر حذف مطالب و عدم تکرار آن است. در این راستا ۱۱۸ نفر شناسایی و ضمن احضار به این پلیس، مورد تذکر و ارشاد قرار گرفتند. این افراد با اظهار ندامت و با اذعان به عدم آگاهی از قوانین و مقررات و عدم اطلاع از فعل مجرمانه خود نسبت به حذف مطالب منتشره شده اقدام کردند ».

وحید مجید تأکید کرد: رصد و پایش پلیس فتا در خصوص انتشار هرگونه اخبار جعلی و کذب در فضای مجازی از سوی کاربران با موضوع « شیوع کورنا ویروس» در کشور با جدیت تا ریشه کنی کامل این جریان ادامه خواهد داشت.

حسن روحانی، رئیس جمهوری رژیم اسلامی ایران امروز گفت که کرونا نباید به سلاح دشمنان برای به تعطیلی کشاندن کار و تولید در کشور تبدیل شود. او گفت که آمریکا به فکر هزاران کشته آنفلوآنزا در کشور خودشان باشد. حسن روحانی با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند، اظهارداشت: تصمیم گیری در مورد تعطیلی و یا ایجاد هرگونه محدودیت به خاطر کرونا با ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

رئیس جمهوری همچنین گفت: «مهم‌تر از مسأله ویروس کرونا، ویروس ترس و اضطراب و تردید و بی‌اعتمادی در میان مردم است. این ویروس بدتر از آن ویروس است و نباید در مردم تردید و وحشت و اضطراب ایجاد کنیم، این هم ویروسی است».

بگفتۀ وی «اضطراب و ترس مردم در حد لازم باشد و وقتی اضافه می‌شود، خودش خطرناک است و می‌تواند مشکلات دیگری را درست کند.«

حسن روحانی درباره «شایعاتی» که در میان مردم وجود دارد «که فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند، آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند، چنین چیزهایی در تصمیمات کشور وجود ندارد».

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۶ فوریه ۲۰۲۰