وزیر بهداشت ایران: پیک اصلی کرونا در راه است

وزیر بهداشت ایران اعلام کرد هفته سختی در پیش روی است. سعید نمکی در یک نشست خبری گفت: «واقعیت این است که هفته نسبتا سختی در پیش داریم. با بررسی اپیدمیولوژیک که از رصدهای بین‌المللی و ملی از بیماری کووید ۱۹ انجام شده، روند به گونه‌ای دیده می‌شود که پیک بیماری در روزهای آینده است.». مدارس و دانشگاه‌ها همچنان تعطیل است.

کرونا در ایران پیش می‌رود. شمار مبتلایان از ظهر روز گذشته روند جهشی داشته و وزیر بهداشت و درمان می‌گوید: هفته سحت در پیش است. آنهم در شرایطی که دو روز پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در واکنش به اعتراض‌ها نسبت به عدم تعطیلی مدارس و مراکز کار پرتجمع با اطمینان گفته بود: «مشکل کرونا طی روزهای آینده حل می‌شود و اوضاع از شنبه آینده به روال عادی بازمی‌گردد».

صبح امروز اما امیر حاتمی، وزیر دفاع در جلسه ستاد بحران اعلام کرد : نیروهای مسلح برای برپایی بیمارستان‌های صحرایی آمادگی دارند و در ادامه وزیر بهداشت، معاون اول رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت نیز از حساسیت اوضاع گفتند اما اطمینان دادند که اوضاع را تحت کنترل دارند.

همچنان تردید در آمار رسمی اعلام شده قرابانیان کرونا از سوی این ستاد وجود دارد. امروز غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی «مسئولان» را به دادن آمار غیرواقعی از قربانیان متهم کرد و آنان را قسم داد آمار واقعی را به مردم بگویند. ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم نوشت آمار مبتلایان در ایران ممکن است ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر باشد.

توضیحات روشنگر یک پرستار بیمارستان خمینی در تهران درباره روند بیماری کووید ۱۹ و راه‌های موثر پیشگیری (منبع: توییتر)

https://www.radiozamaneh.com/u/wp-content/uploads/2020/02/Zx2RmY9M1Gvtnm-9.mp4?_=1

جلسه ستاد مقابله با کرونا

علی ربیعی سخنگوی دولت دوران پیک بیماری را «یکی دو هفته» اعلام کرد و گفت: «در یکی دو هفته آتی شرایطی خواهیم داشت که نیاز به همکاری و همیاری مردم در عمل به توصیه‌های مسئولین امر بسیار ضروری و موثر خواهد بود»

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان هم پس از جلسه ستاد مقابله با کرونا از درپیش بودن یک هفته سخت خبر داد، گفت که دولت به قرنطینه شهرها اعتقادی ندارد و این روش را علمی نمی‌داند اما عبور و مرور کنترل خواهد شد.

نمکی از مردم خواست رفت‌و‌آمد خود را به حداقل برسانند و جز در موارد ضروری سفر نکنند. به گفته‌ی وزیر بهداشت «اگر مورد مشکوکی به ابتلا در ورودی و خروجی شهرها دیده شود، حتما این فرد برای مدت ۱۴ روز به قرنطینه خواهد رفت.»

به گفته او مدارس سراسر ایران تا سه روز آینده تعطیل خواهد بود، ساعت کار کارمندانی که سابقه بیماری دارند کاهش می‌یابد و یا آنها دور کاری خواهند کرد و کلاش‌های دانشجویان به صورت مجازی تشکیل می‌شود.

او در زمینه امکانات و تجهیزات پزشکی گفت: «در ایجاد تخت‌ها برای موارد اورژانسی برای ظرفیت سازی، ضد عفونی معابر و اماکن عمومی و کمک به نیروهای پزشکی و پرستاری کشور با استفاده از نیروهای پزشکی و پرستاری نیروهای مسلح به نتایجی رسیدیم.»

وزیر دفاع در همین جلسه از آمادگی وزارت دفاع برای برپایی بیمارستان‌های سیار، ساخت برانکارد و تخت، آمبولانس و تولید کیت‌های تشخیص ویروس خبر داد و افزود نیروهای مسلح آماده هستند در زمینه نیروی انسانی نیز با بخش درمان همکاری کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت نیز از تعطیلی «اعزام زائران نوروزی به عتبات عالیات» خبر داد. به گفته او ثبت‌نام حج هم به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

آمار قربانیان چقدر است؟

حکومت ایران به پنهان‌کاری درباره ابعاد گسترش ویروس کرونا و مبتلایان و قربانیان آن متهم است.

جمعه ۹ اسفند کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، آخرین آمار رسمی قربانیان شیوع کرونا در ایران را چنین اعلام کرد: «در مجموع با آمار امروز ظهر ۳۸۸ نفر تاکنون به طور قطعی به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۳ نفر بهبود پیدا‌ کرده‌اند و ترخیص شده‌اند و ۳۴ نفر تا امروز ظهر جان خود را از دست داد‌ه‌اند.

این آمار همین ‌امروز از سوی یک نماینده مجلس و رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به طور مستقیم و غیرمستقیم رد شد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، گفت‌وگو با کانال خبری «امتداد» از بالا بودن شمار جان‌باختگان خبر داد و گفت: «به صراحت می‌گویم که آمارهای ارائه‌شده تاکنون، هنوز واقعی نیست»

او مسئولان را «قسم» داد آمار واقعی را به مردم ارائه کنند و گفت:

«قبرستان‌ها را که نمی‌شود پنهان کرد؟ به هر حال، گزارش‌هایی که از آرامستان‌ها و دوستان داریم از آمار خیلی وحشتناکی خبر می‌دهد که نمی‌شود آن را پنهان کرد… من از بهشت زهرا، تازه‌آباد و باغ رضوان رشت آماری در خصوص جان باختگان بر اثر کرونا گرفتم و باید بگویم که آمار، خیلی بیشتر از این حرف‌هاست.»

به گفته‌ی ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران آمار مبتلایان در ایران نیز بالاتر است و ممکن است ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر باشد. او تاکید کرد: «باید توجه داشت برخی افراد ممکن است این بیماری را مبتلا شده باشند ولی خبری از آن نداشته باشند».

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ی اما صبح امروز از آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت دفاع کرده و گفته بود: «محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارایه آمار مربوط به مبتلایان و جانباختگان باید پذیرفته شود.»

تبعیض در تخصیص امکانات و انجام تست

در این میان مردم بویژه اقشار آسیب‌پذیرو در معرض خطر، در عدم اطلاع‌رسانی شفاف و نبود امکانات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه لازم با هراس از ابتلا به بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.
پرستاران و کادر بیمارستان‌ها که بیشترین تماس را با بیماران دارند خود از امکانات لازم برخوردار و در روزهای اخیر اعتراض کرده‌اند که پس از تماس با موارد مشکوک به ابتلا، تست کرونا از آن‌ها گرفته نمی‌شود و قرنطینه نمی‌شوند.

محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران در نامه‌ای به رئیس مجلس نوشته است تا کنون چند پرستار در اثر مجاورت با بیماران مبتلا، به کرونا آلوده و جان خود را از دست داده‌اند. از جمله این پرستاران نرجس خانعلی‌زاده پرستار لاهیجانی است که چند روز پیش فوت کرد. روز پنجشنبه هشتم اسفند نیز رامین عزیزی‌فر، پرستار بیمارستان بهارلو تهران در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان باخت.

پیشگیری در محیط‌های کار کارگران و صاحبان سایر مشاغل مشکل دیگر است. با شیوع یماری کرونا (COVID-۱۹) در بیشتر استان‌های کشور نگرانی از وضعیت سلامت کارگران در محیط‌های کار افزایش یافته و خبری نیز درباره ابتلای سه کارگر نفت و پتروشیمی پارس جنوبی و انتقال آن‌ها به بیمارستان منتشر شده که تائید رسمی نشده است.

رئیس انجمن صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در استان مرکزی درباره اقدامات پیشگیرانه در کارخانه‌های این استان می‌گوید مسئولان وزارت بهداشت اطلاعات درستی از راه‌کارهای پیشگیری و جلوگیری از گسترش کرونا در محیط‌های کار در اختیار کارشناسان بهداشت و ایمنی کار انجام نمی‌دهند. او امروز گفت: «ما خودمان در تاریکی حرکت می‌کنیم. تاکنون اطلاعات روشن و صریحی از وضعیت شهر اراک در شیوع ویروس کرونا از مسئولان دانشگاه نداشته‌ایم.»

دستفروشان، کودکان کار، کودکان کارگاه‌های غیر رسمی، کارگران ساختمانی، رانندگان، و ساکنان مناطق پرجمیت حاشیه شهرها که از حداقل امکانات رفاهی و بهداشتی و در بسیاری موارد حتی بیمه درمانی ندارند، در معرض بیماری قرار دارند.

با این که گفته می‌شود امکانات کافی برای تست افراد مشکوک به ابتلا و وسایل پیشگیری وجود ندارد در رسانه‌ها خبر انجام تست از مسئولان و افراد وابسته به نظام اعتراض نسبت به تبعیض در بهره‌بری از امکانات بهداشتی و درمانی را دامن زده است. در فضای مجازی اخباری منتشر شده از هجوم «آقازاده‌ها» و خانواده‌ها و بستگان مسئولان که برای دادن تست کرونا مرکز انستیتو پاستور را قُرُق کرده‌اند.

یک پزشک می گوید:

«اینکه اعضای شورای شهر و مسئولانی که هیچ علایمی ندارند، تست می‌دهند به نظر من غیراخلاقی است. چرا که در این شرایط کمبود کیت، ضرورت آن برای بیماران نیازمند بیشتر است».

تعدادی از مسئولان در روزهای اخیربا انتشار کلیپ‌ ویدیویی اعلام کرده‌اند به ویروس کرونا مبتلا هستند. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند همین ویدئوها نشان تبعیض و نابرابری در استفاده از امکانات درمانی و بهداشتی است؛ آن‌ها به کیت‌های تشخیص ویروس دسترسی دارند اما پرستاران و مردم عادی نه.

برگرفته از سایت رادیو زمانه

۱۰ اسفند ۱۳۹۸ – ۲۹ فوریه ۲۰۲۰