احتمالاً اسرائیل برای دشوارترکردن کار بایدن دست به ترور فخری‌زاده زد

تحلیلگران رسانه‌ای در آمریکا و بریتانیا بر این باورند که احتمالاً اسرائیل برای دشوارترکردن کار دولت بعدی ایالات متحده برای پیوستن دوباره به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) دست به ترور محسن فخری‌زاده، از چهره های اصلی برنامه هسته ای ایران زده است.

ادامه ◄

تنگنای معیشتی بیمه شدگان و بازنشستگان

بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در تنگنای معیشتی به سر می‌برند، به ۴۰ میلیون بیمه شده این سازمان بیمه و درمان مناسب ارائه نمی‌شود. سازمان تامین اجتماعی می‌گوید قادر به پرداخت هزینه‌های درمان بیمه شدگان و به روز کردن مستمری بازنشستگان نیست و دولت، بزرگترین بدهکار این سازمان، از پرداخت سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به تامین اجتماعی سر باز می‌زند.

ادامه ◄

فلاکت عمومی: از هر چهار نفر یک نفر بیکار است

یک‌سال پس از افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین، نرخ رسمی تورم نقطه به نقطه به آستانه ۵۰ درصد رسید. نرخ واقعی بیکاری حداقل ۲,۵ برابر رقمی است که مرکز آمار اعلام کرده. نتیجه کاهش شمار شاغلان و پیشروی قیمت‌ها عبور شاخص فلاکت از ۷۰ درصد است.

ادامه ◄

کارگران مواد پروتئینی را از سفره‌های خود حذف کرده‌اند

در حالی‌که قیمت کالاهای خوراکی و اساسی مردم روزبه‌روز در حال افزایش است، مرکز پژوهش‌های مجلس بدون در نظر گرفتن تورم سال ۹۹ از حذف گوشت قرمز و حتی گوشت سفید از سبد خرید ماهانه کارگران خبر داده است.

ادامه ◄

جان بیماران کووید-۱۹ در گرو پرداخت ودیعه‌های چند میلیونی

شمار بیماران کرونا در ایران روز به روز افزایش می‌یابد. بیمارستان‌های دولتی ظرفیت پذیرش بیشتر ندارند و در برخی مناطق که تعداد بیماران بیشتر است، انتظار برای یافتن تخت خالی طولانی‌تر می‌شود. این انتظار برای آنان که حداقل درآمدشان را از دست داده‌اند و بدون برخورداری از حمایت‌های دولتی باید از «جبیب» هزینه درمان را بپردازند، گران تمام می‌شود. بیمارستان‌های خصوصی برای پذیرش بیماران «ودیعه» درخواست می‌کنند. بیمارانی که پول پیش‌پرداخت ندارند هم سرگردان منتظر مرگ می‌مانند.

ادامه ◄

فریاد «آبان خونین ۹۸» در ترانه‌های اعتراضی

در گیر و دار ناآرامی‌های آبان ۹۸ برخی از هنرمندان ایرانی تحت تاثیر این رویداد خونین آثاری را خلق کردند. هنرمندانی چون سروش لشکری (هیچکس)، محسن نامجو، هانی نیرو و گروهی دیگر از هنرمندان با خواندن ترانه‌های اعتراضی با معترضان و آسیب‌دیدگان ابراز همدردی کردند. مروری خواهیم داشت بر چند ترانه‌ی اعتراضی آبان ۹۸.

ادامه ◄

سخنگوی دولت روحانی: فشار حداکثری به پایان راه خود رسیده!

علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری ایران و سخنگوی دولت در یادداشتی با عنوان «ساکن ژانویه کاخ سفید»، اظهارات رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی را درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر ایران تکرار کرده است.

ادامه ◄

بازتاب نفرت از حکومت ایران در نظرسنجی راديو زمانه

حدود یک‌هزار تن در نظرسنجی زمانه درباره انتخابات ایالات متحده آمریکا شرکت کردند. هرچند کارزار فشار حداکثری و تحریم‌های فلج‌کننده در کنار فساد و سوء مدیریت، وضعیت اقتصادی و معیشتی اغلب مردم را وخیم کرده، شمار فقیران در ایران را افزایش داده، دورنمای کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و حتی برخی اقلام اساسی خوراکی را به وجود آورده است، اکثریت پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه خواهان پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فشار حداکثری هستند.

ادامه ◄

جمهوری اسلامی و انتخابات آمریکا: از چشم امید تا حمله سایبری

چهار روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی مانده است. ایرانیان ــ چه مقام‌های حکومتی، چه مردم عادی ــ در دوره‌های گذشته انتخابات نیز عادت داشتند نتایج را دنبال کنند، چرا که سیاست خارجه جمهوری اسلامی در قبال ایالات متحده تأثیر بسیار زیادی بر سیاست داخلی و وضعیت اقتصادی داشته است. به علاوه، از کودتای ۲۸ مرداد به این سو، وسواس تاریخی سروکله‌زدن با سیاست آمریکا از بین نرفته است. این‌بار اما انتخابات آمریکا بیش از همیشه توجه ایران را به خود جلب کرده. وضعیت اقتصادی در ایران بحرانی است.

ادامه ◄

کرونا در ایران: «هر ساعت یک قربانی در کرمانشاه»

در ایران شمار قربانیان ویروس کرونا باز هم رکورد شکست. در کرمانشاه مسئولان می‌گویند کرونا هر ساعت یک قربانی می‌گیرد و تخت‌های بیمارستان‌ها یک روزه پُر می‌شوند. وضعیت تهران نگران‌کننده و بحرانی عنوان شده است.

ادامه ◄

برآورد ابتلای دست کم ۳۵ میلیون نفر به کرونا در ایران

آمار رسمی مبتلایان به ویروس جدید کرونا به رقم بی‌سابقه ۶هزار و ۱۹۱ نفر در ۲۴ ساعت رسید. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد براساس پژوهش جدید این وزارتخانه برآورد می‌شود تاکنون دست کم ۳۵ میلیون نفر در ایران حداقل یک‌بار با ویروس کرونا درگیر شده باشند و تا ۵۰ میلیون نفر در معرض ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارند.

ادامه ◄

احتمال ریزش شرکت‌کنندگان در انتخابات سال ۱۴۰۰وجود دارد

حسن غفوری فرد، عضو جبهه موسوم پیروان خط امام و رهبری در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین درباره وضعیت اصول‌گرایان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در ایران صحبت کرده است. او از نگرانی‌های خود از احتمال ریزش شرکت‌کنندگان در انتخابات سال ۱۴۰۰ گفته و افزوده تمامی کنش‌گران سیاسی در کشور و حتی شورای نگهبان وظیفه دارند که مردم را برای مشارکت حداکثری در انتخابات سال ۱۴۰۰ ترغیب کنند.

ادامه ◄

به‌کارگیری گسترده مجازات اعدام در ایران: هیچ‌کس در امان نیست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان عضو آن «جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) در آستانه هجدهمین سالگرد روز جهانی مبارزه با مجازات مرگ، با انتشار گزارشی اعلام کردند اکثریت بسیار بزرگی از جرایم مستوجبِ اعدام در ایران برخلاف موازین مربوط به «مهم‌ترین جنایت‌‌ها» هستند و در نتیجه در مغایرت با تعهد‌های جمهوری اسلامی بر پایه‌ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) قرار دارند.

ادامه ◄

کرونا در ایران: بیماران وحشت‌زده پشت در بیمارستان‌ها

سه هفته بعد از ورود ایران به موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ دو برابر افزایش یافته است. ظرفیت بیمارستان‌ها در پایتخت تکمیل شده است. همزمان با تغییر ماهیت همه‌‌گیری، میزان انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر بین سه تا ۹ برابر افزایش یافته و به همین سبب پدیده ابتلای خانوادگی در تهران و در سایر شهرهای ایران از جمله در خراسان جنوبی مشاهده شده است.

ادامه ◄

گرداندن مهتمان در تهران و رشت؛ مصداق بارز شکنجه در ملأعام

روز گذشته سه‌شنبه ۱۵ مهر ویدیوهایی از گرداندن متهمان همراه با ضرب و جرح و تحقیر توسط ماموران نیروی انتظامی در سطح شهر تهران منتشر شد که واکنش گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت.

ادامه ◄

قربانیان اسیدپاشی: در ایجاد ناامنی اجتماعی موفق بودند

شش سال پس از اسیدپاشی به چهره شماری از زنان در اصفهان، سخنان امام جمعه اصفهان و بجنورد درباره ضرورت برخورد با زنانی که پوشش اسلامی را رعایت نمی‌کنند، سطح امنیت اجتماعی زنان را کاهش داده است.

ادامه ◄

ترسیم نقشه کانون‌های بحران کارگری در ایران

نبض اعتراضات کارگری، تند می‌زند! هفت تپه، هپکو، آذرآب؛ نامهایی آشنا در جنبش اعتراضی سالیان اخیر ایران هستند. اما آیا اعتراضات کارگری تنها به همین مجتمع‌های صنعتی محدود شده است؟ آنهایی که اخبار اعتراضات کارگری را دنبال می‌کنند، پاسخی صریح به این پرسش دارند. خیر! در گزارش پیش رو با در نظر گرفتن مولفه‌هایی چون گستردگی اعتراضات ، زمینه و علت بروز آنها به شناسایی و ترسیم نقشه کانونهای بحران در حوزه کارگری پرداخته‌ایم.

ادامه ◄

کتاب «صداهای یک کشتار جمعی» راه دادخواهی را به مجامع بین‌المللی باز می‌کند

کتاب «صداهای یک کشتار جمعی» حاصل تلاش ۱۰ ساله ناصر مهاجر، مورخ، پژوهشگر و نویسنده ایرانی ساکن پاریس، از آخرین منابعی است که به زبان انگلیسی درباره این کشتار منتشر شده است. نویسنده در این کتاب ۴۸۰ صفحه‌ای کوشیده است تا ضمن گردآوری روایات تازه از کشتار جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ و همچنین انتشار اسناد و مدارک مرتبط با این موضوع در ضمیمه کتاب، این رویداد را به ‌مثابه جنایتی عظیم که در حق هزاران مخالف سیاسی در ایران صورت گرفته، به جهانیان معرفی کند. این کتاب در واقع می‌تواند سند دیگری برای جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن یک نسل‌ کشی سیاسی و یک مرگ دسته جمعی در ایران باشد.

ادامه ◄

بازگشایی مدارس: دانش‌آموزان مناطق محروم پول ماسک ندارند

آموزش و پرورش ایران بدون توجه به هشدارهای پزشکان مدارس را بازگشایی کرد. در برخی شهرها نیمی از دانش‌آموزان به مدرسه نرفتند. چند نماینده مجلس از تصمیم دولت برای اجبار دانش‌آموزان به حضور در مدرسه انتقاد کردند. وزیر آموزش و پرورش و معاونانش برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان به مجلس فراخوانده شدند.

ادامه ◄