کرونا در ایران: «هر ساعت یک قربانی در کرمانشاه»

در ایران شمار قربانیان ویروس کرونا باز هم رکورد شکست. در کرمانشاه مسئولان می‌گویند کرونا هر ساعت یک قربانی می‌گیرد و تخت‌های بیمارستان‌ها یک روزه پُر می‌شوند. وضعیت تهران نگران‌کننده و بحرانی عنوان شده است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران چهارشنبه ۷ آبان آخرین آمار مربوط به ویروس جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته را اعلام کرد. بر این اساس از سه‌شنبه ۶ آبان تا امروز (چهارشنبه) ۴۱۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران براساس آمار رسمی به ۳۳ هزار و ۷۱۴ نفر رسید.

همچنین ۶ هزار و ۸۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شد که دو هزار و ۴۹۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به ۵۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر رسید. پنج هزار و ۱۲ نفر از این بیماران در وضعیت شدید تحت مراقبت قرار دارند.

به‌گفته سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

سیما سادات لاری ضمن ابراز تأسف از رکورد جدید مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید۱۹ در کشور گفت:

«ما در یک جنگ تمام‌عیار با کرونا هستیم و شرط اصلی چیره شدن بر بیماری و حل این چالش ملی و جهانی، تغییر در باور و رفتار تک‌تک مردم و مسئولین است.

وضعیت وخیم کرمانشاه

یکی از استان‌هایی که وضعیت آن بر اثر بیماری کووید۱۹ وخیم گزارش شده کرمانشاه است. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه روز چهارشنبه گفت:

«فوتی‌های کرونا در استان به مرز روزانه ۲۰ نفر نزدیک می‌شود و در حال حاضر حدوداً در هر ساعت یک نفر تلفات داریم.»

به‌گفته او در حال حاضر روزانه حدود ۲۰۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری می‌شوند و ۹۲۶ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند؛ اگر بستری‌ها به همین شکل افزایش یابد و از مرز یک‌هزار نفر بگذرد، باید در این استان بیمارستان صحرایی راه‌اندازی کرد:

«راه‌اندازی بیمارستان صحرایی هم در شرایط مالی کشور قطعاً دشوار بوده و هزینه‌های سنگینی دارد.»

هوشنگ بازوند گفت:

«به دنبال این نیستیم که مردم را بترسانیم یا اغراق کنیم، اما واقعاً شرایط کرونا در استان خوب نیست و یک وضعیت بسیار حاد را تجربه می‌کنیم. اگر همه رعایت نکنیم و مردم همکاری نکنند، خسارت سنگینی پرداخت خواهیم کرد.»

بهمن روشنی، معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با ابراز تأسف از شمار بالای بستری‌شدن‌ها بر اثر بیماری کووید۱۹ گفت:

«۹۵۰ تخت ویژه بیماران کرونایی در استان آماده شده است اما هرچه تخت اضافه می‌کنیم یک روزه پُر می‌شود.»

معاون دانشگاه علوم پزشکی همچنین از خستگی شدید کادر درمان خبر داد و افزود:

«بسیاری از آن‌ها مبتلا شده‌اند و مجبورند حداقل دو تا سه هفته در قرنطینه بمانند و این کمبود نیرو و افزایش خستگی کادر درمان بعدها با افزایش بیماران ایجاد مشکل خواهد کرد.»

وضعیت نگران‌کننده تهران

بر اساس آمار رسمی ارائه‌شده در روز سه‌شنبه ۶ آبان، در هر چهار دقیقه یک شهروند ایرانی جان خود را بر اثر کووید۱۹ از دست داده است. بر همین اساس، در هر ۲۰ ثانیه نیز یک بیمار جدید مبتلا به این ویروس شناسایی و آمار فوت‌شدگان و مبتلایان ۲,۵ برابر شده است.

در چنین شرایطی وضعیت تهران به‌دلیل وسعت و جمعیت زیاد آن بسیار وخیم است. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران می‌گوید:

«وضعیت تهران نگران‌کننده و بحرانی است و آمارها هم بر این موضوع صحه گذاشته‌اند. تقریباً در سه هفته اخیر آمار ما از نظر تعداد مراجعان سرپایی، بستری بیمارستانی و ابتلا در تهران نه‌تنها کمتر نشده است، بلکه به شکل مواجی سیر افزایشی دارد. (…) تعداد مبتلایان در موج سوم بدون وقفه رو به افزایش است.»

به‌گفته زالی، ستاد کرونای تهران و استاندار تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده‌اند که وضعیت تهران «پرخطر و بحران‌زا» در نظر گرفته شود و در آن همه محدودیت‌ها اعمال شود.

«فقط ۱۴ درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود»

سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک اعلام کرد که شمار مبتلایان کرونا در استان مرکزی با ۴۳۶ مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ نفر رسید.

در این مدت همچنین ۱۳ نفر در اثر ابتلا به ویروس کووید۱۹ در استان مرکزی جان خود را از دست دادند و شمار فوتی‌ها به ۸۴۱ نفر رسید.

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز چهارشنبه دو عامل را دلیل ناکامی در برابر شیوع ویروس دانست: «عادی‌انگاری و ساده‌انگاری نسبت به این بیماری» و «تزریق ناکافی منابع در حوزه سلامت و وزارت بهداشت».

نمکی با بیان این‌که «فقط ۱۴ درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود»، گفت:

«کمبود منابع به ما لطمه قابل توجهی زد و موجب شرمساری ما در مقابل نیروهای خدوم بهداشتی و درمانی شد.»

برگرفته از سایت فارسی رادیو زمانه
۸ آبان ۱۳۹۹ – October 29th, 2020