اسلواکی؛ پیروزی حزب اپوزیسیون «مردم عادی» در انتخابات پارلمانی و شکست حزب دست چپی حاکم

حزب اپوزیسیون اسلواکی که «مردم عادی» (OLANO) نام دارد، توانست در انتخابات پارلمانی روز شنبۀ به یک پیروزی چشم گیر دست یابد.

این پیروزی مرهون خشم رای دهندگان از عملکرد حزب حاکم یعنی «سمر» (Smer) بود. بیش از یک دهه است که این حزب چپ میانه قدرت زمامداری را در این کشورِ واقع در اروپای مرکزی در دست دارد.

بر اساس نتایج نهایی شمارش آراء انتخابات که روز یک‌شنبه منتشر شد، حزب «مردم عادی» که حزبی طرفدار اتحادیه اروپا و ناتو است ۲۵.۰۲ درصد از آراء را از آن خود کرده و در مقابل، حزب «سمر» تنها ۱۸.۲۹ درصد آراء را به دست آورده است.

حمایت از حزب «مردم عادی» در هفته‌های اخیر بطور قابل توجهی افزایش یافت که یکی از مهمترین دلایل آن، جلب نظر رای دهندگانی بود که از عملکرد دولت در قبال پروندۀ قتل یک روزنامه‌نگار تحقیقی که دو سال پیش کشته شد، خشمگین بودند.

ایگور ماتوویچ، رهبر حزب «مردم عادی» پس از اعلام نتایج شمارش آراء انتخابات گفت: «ما نتیجۀ این انتخابات را درخواستی روشن از سوی مردم می‌دانیم؛ مبنی بر اینکه اسلواکی را پاک کنیم، این کشور را به کشوری عادل تبدیل کنیم، کشوری که در آن قانون برای همه لازم‌الاجرا باشد هم برای ثروتمندان و هم فقرا.»

آقای ماتوویچ ۴۶ ساله که پیش از این مالک یک روزنامۀ منطقه‌ای بوده و از سال ۲۰۱۰ میلادی نیز در پارلمان اسلواکی به عنوان نماینده فعالیت داشته، اعلام کرده است که با رهبران دیگر احزاب از جمله حزب راست میانه و حزب لیبرال «آزادی و همبستگی» تماس خواهد گرفت تا به کمک آنها اتحادی قوی تشکیل دهد و بتواند بیش از ۹۰ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان اسلواکی را از آن خود کند.
او وعده داده است که برای آموزش بهتر اقلیت محروم روما در این کشور تلاش کند و برای آنها در کنار دیگر اقلیت‌ها، شرایط زندگی عادلانه‌تری فراهم کند.

پیتر پلگرینی، نخست‌وزیر کنونی اسلواکی از حزب «سمر» نیز ضمن اعتراف به شکست خود، اعلام کرد از این به بعد حزب «سمر» که در ۱۴ سال گذشته برای ۱۲ سال قدرت را در اختیار داشته، به عنوان اپوزیسیون ایفای نقش خواهد کرد.
قتل یک روزنامه‌نگار

تحولات عمیق سیاسی در اسلواکی از سال ۲۰۱۸ میلادی با قتل یک روزنامه‌نگار تحقیقی به نام «یان کوچیاک» و نامزدش «مارتینا کوسنیرووا» آغاز شد.

اسلواکی در تمام این سال‌ها برخلاف دو همسایۀ بزرگش لهستان و مجارستان، همواره در تلاش بوده از ایجاد هر نوع تنش در روابطش با اتحادیه اروپا پرهیز کند. اما با قتل این روزنامه‌نگار، براتیسلاوا در معرض انتقادات شدید بروکسل قرار گرفت.

یان کوچیاک، روزنامه‌نگار ۲۷ ساله هنگامی که به قتل رسید، مشغول تحقیق دربارۀ فساد اداری در اسلواکی و بطور مشخص کشف روابط میان تجار و دولت‌مردان بود.

کشته شدن او بزرگترین اعتراضات خیابانی در دوران پساکمونیسم اسلواکی را بوجود آورد و حتی باعث شد رابرت فیچو، نخست‌وزیر وقت اسلواکی از حزب «سمر» از سمت خود استعفا دهد.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا)، ۱ مارس ۲۰۲۰
تصویر: ایگور ماتوویچ (Igor Matovic) رهبر حزب «مردم عادی» (OLaNO) کشور اسلواکی