عراق: مجلس تشکیل نشد، معترضان به میدان تحریر بازگشتند

پارلمان عراق باردیگر برای جلسه رای اعتماد به هیئت وزیران محمد توفیق علاوی به حد نصاب نرسید. احزاب شیعی تصمیم داشتند به وزیران وزارت‌خانه‌های وابسته به تشکل‌های سیاسی شیعی رای بدهند. ائتلاف کردستان و نمایندگان سنی اما همچنان حاضر به حضور در جلسه نشدند. رئیس مجلس گفت که فردا آخرین فرصت برای رای اعتماد به کابینه علاوی است. همزمان با این مسئله، گروهی از معترضان باردیگر به خیابان بازگشتند.

در حالی‌که منابع مطلع از هماهنگی احزاب شیعی برای حضور در جلسه رای اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی خبر داده بودند، شمار نمایندگان حاضر در صحن به نسبت پنج‌شنبه کاهش یافت. فقط ۱۰۸ نماینده در صحن پارلمان حاضر شدند. رایزنی‌های علاوی با فراکسیون‌های کردستان، ائتلاف نیروهای عراقی و در حتی دو ائتلاف دولت قانون و نصر شیعیان بی‌نتیجه بود.

علاوی و هیئت همراهش ابتدا ظهر امروز به پارلمان رفتند. نمایندگان معترض اما از حضور در صحن مجلس خودداری کردند تا نخست وزیر مکلف با رئیس و نایب رئیس مجلس تشکیل جلسه دهد و پس از آن رایزنی با فراکسیون‌های معترض را پیش ببرد.

خبرگزاری‌ها هم گزارش کردند جلسه رای اعتماد ساعت ۶ عصر برگزار می‌شود. اما رایزنی با فراکسیون‌های مخالف بی‌نتیجه بود و جلسه رای اعتماد به دوشنبه ۲ مارس/ ۱۲ اسفند موکول شد.

محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق پس از آنکه جلسه امروز با وجود به تعویق افتادن آن به حد نصاب نرسید، گفت که دوشنبه آخرین مهلت برای رای اعتماد به دولت محمد توفیق علاوی است.

علاوی فوریه امسال در پی اعتراضات گسترده در عراق از سوی برهم صالح برای تشکیل کابینه منصوب شد.او مدعی شد که اعضای کابینه‌اش را بدون توجه به سهمیه‌بندی‌های مرسوم میان فراکسیون‌های شیعی، سنی و کردی انتخاب کرده تا «اقتدار را به عراق» و «حق را به مردم» بازگردند.

مخالفان اما او را متاثر از مقتدی صدر، رهبر جریان سائرون و نزدیک به ایران می‌دانند و خواستار حفظ سهم خود در هیئت وزیران هستند.

همزمان با به حد نصاب نرسیدن پارلمان برای رای اعتماد به کابینه، گروهی از معترضان باردیگر در میدان التحریر بغداد تجمع کردند. معترضان عراقی از اکتبر سال گذشته در بغداد، بصره، نجف، کربلا و چند شهر دیگر به خیابان آمدند و خواستار تغییر نظام سیاسی این کشور، خروج نیروهای خارجی از جمله ایران و آمریکا از خاکشان و مبارزه با فساد اقتصادی و سیاسی شدند. در جریان این اعتراضات دست‌کم پانصد تن به ضرب گلوله ماموران امنیتی و شبه نظامی کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های عراق، معترضان قصد داشتند به منطقه امنیتی سبز که محل استقرار پارلمان و نهادهای دولتی است، وارد شوند اما نیروهای امنیتی مانع ورود آنها به این منطقه شدند.

علاوی فردا باردیگر برای رای اعتماد به پارلمان خواهد رفت و اگر نتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، برهم صالح باید فرد دیگری را برای تشکیل دولت انتخاب کند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۱ اسفند ۱۳۹۸