اردوغان: به زودی میلیون ها مهاجر به اروپا می‌رسند

در پی درگیری‌های اخیر میان ترکیه و سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که در جستجوی حمایت اتحادیه اروپا است، امروز این اتحادیه را تهدید به باز کردن مرزها به روی مهاجران کرد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در پاسخ گفت که اتحادیه اروپا انتظار دارد ترکیه به توافق‌نامه امضاشده در مورد مهاجران احترام بگذارد.
صدر اعظم آلمان امروز دوشنبه ١٢ اسفند/ ٢ مارس اعلام کرد که «تهدیدات اخیر رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر گشودن مرزها به روی مهاجران به منظور اعمال فشار بر اتحادیه اروپا قابل قبول نیست». ترکیه گفته است که مرزهای خود را باز می‌کند تا تمامی مهاجرانی که در این کشور به سر می‌برند به سوی مرزهای اروپا بروند.

گشایش مرزها به روی مهاجران در اغلب کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه در آلمان که بیش از یک میلیون پناهجوی سوری را در خاک خود پذیرفته، به گرایش‌های راست‌گرایانه دامن زده است.

آنگلا مرکل در اظهارات امروز خود افزود که «دولت ترکیه، پناهندگان را در چنان وضعیتی قرار داده که آنها به ناچار به سمت مرزهای یونان رفته و در بن بست قرار گرفته‌اند». وی در ادامه افزود : «سیاست ما عقد قرارداد میان دولت ها است تا پناهندگان در وضعیتی دشوار قرار نگیرند و فعالیت قاچاقچیان انسان نیز تسهیل نشود».

در اظهاراتی جداگانه، کمیسر اروپا در امور مهاجرت نیز امروز با انتقاد از رئیس جمهوری ترکیه اقدام وی را به اخاذی تشبیه کرد و گفت که اتحادیه اروپا زیر بار چنین فشارهایی نمی‌رود.

یونان هم که پس از ترکیه مسیر اصلی عبور مهاجران به سوی اروپا است، از روز یک‌شنبه اول مارس به این سو، برای حفاظت مرزهای خود به حالت آماده باش بسر می‌برد.
مقامات آتن هشدار داده‌اند که تمامی مهاجرانی که به صورت غیرقانونی وارد یونان شوند، نمی‌توانند درخواست پناهندگی خود را در این کشور به ثبت برسانند.

بر اساس توافق سال ٢٠١٦ میان ترکیه و اتحادیه اروپا، آنکارا تعهد کرده است که در ازای دریافت ۶ میلیارد یورو، نیازهای مهاجران سوری در ترکیه تأمین و از رفتن آنها به اتحادیه اروپا جلوگیری کند. ترکیه تا کنون ۳,۲ این مبلغ را دریافت کرده است.

آنکارا می‌گوید که با تشدید جنگ در استان ادلب سوریه، ترکیه دیگر توانایی پذیرفتن مهاجران سوری بیشتری را ندارد. ترکیه همچنین امروز خواستار آتش‌بس در ادلب شد.
دولت ترکیه اتحادیه اروپا را به نپرداختن تمام مبلغ کمک‌های تعهدشده در توافق سال ٢٠١٦ متهم می‌کند.

در پی تهدیدات اخیر رجب طیب اردوغان، سازمان ملل متحد شنبه شب ١٠ اسفند/ ٢٩ فوریه خبر داد که نزدیک به ١٣هزار مهاجر، در مرز مشترک میان ترکیه و یونان تجمع کرده‌اند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲ مارس ۲۰۲۰