نتایج مقدماتی انتخابات پارلمانی اسرائیل: نتانیاهو اعلام پیروزی کرد

نتایج مقدماتی انتخابات پارلمانی اسرائیل از پیشتازی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو خبر می‌دهد. با شمارش ۹۰ درصد آرای انتخابات، حزب “لیکود” ۳۶ کرسی به دست آورده است و حزب رقیب لیکود، “آبی و سفید” به رهبری “بنی گانتس”، احتمالاً ۵ کرسی کمتر خواهد داشت. این نتایج، یک پیروزی برای شخص بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود و به رغم دشواری‌های قضایی بر سر راه، بنیامین نتانیاهو یک گام بیشتر به برپایی دولت بعدی نزدیک می‌گردد.

با این وجود، ائتلاف تحت رهبری نتانیاهو، متشکل از حزب لیکود، احزاب دست راستی، احزاب مذهبی و ارتدوکس، تا کنون ۵۸ کرسی را از آن خود کرده است و هنوز به حد نصاب ۶١ کرسی در پارلمان اسرائیل (کنست)، فاصله دارد؛ ولی این ائتلاف از شرایط بسیار بهتری نسبت به ائتلاف حزب آبی و سفید و احزاب چپ این کشور برخوردار است. بر اساس نتایج اعلام شده، بنی گانتس رهبر حزب آبی و سفید اگر بتواند احزاب دیگر را به دور خود گردآورد، جمعاً از ۵۴ کرسی برخوردار خواهد بود که تا ۶۱ کرسی مورد نیاز برای برپایی دولت بعدی، فاصله زیادی دارد.

شمارش آراء سربازان و شهروندان اسرائیلی در خارج از کشور و همچنین بیماران بستری و زندانیان هنوز آغاز نشده است. احتمال می‌رود که در شمارش نهایی، یک کرسی به یک حزب اضافه شود و متقابلاً حزب دیگری یک کرسی از دست بدهد.

یکی از شگفتی‌های این دور از انتخابات، قدرت گرفتن جبهه احزاب عرب این کشور است که ١۵ کرسی به دست می آورند. این موضوع در تاریخ انتخابات اسرائیل سابقه نداشته است.
جبهه احزاب عرب اسرائیل، سومین حزب بزرگ اسرائیل می‌شود. شمار نمایندگان عرب در گذشته در پارلمان اسرائیل همواره کمتر از ١٠ نفر بوده است که نیمی از آنان هم عضو احزاب یهودی بوده‌اند؛ ولی از چند سال پیش، ٤ گروه سیاسی عربی، دست اتحاد به هم داده و یک جبهه مشترک به وجود آورده‌اند که به آنها یک قدرت سیاسی غیرقابل انکار اعطا کرده است.

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه ۳ مارس در سخنانی در جمع هوادارانش در حزب لیکود گفت که برخلاف نظرسنجی‌ها و انتظارات، در این انتخابات پیروز شده است. او گفت: «این پیروزی برای او از اولین باری که در سال ۱۹۹۶ نخست‌وزیر شد، شیرین‌تر است؛ چرا که کار او در این دوره از همیشه دشوارتر بود».
نتانیاهو همچنین گفت که «رقبای وی کوشیدند او را از صحنه سیاسی دور سازند، ولی اکنون او با موفقیت بیشتر در صحنه سیاسی کشور حضور دارد و می‌تواند به برنامه‌های خود در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی ادامه دهد».

پیروزی نتانیاهو در این انتخابات در حالی است که جبهه “آبی و سفید” گفته بود که حاضر نیست در یک دولت ائتلافی با حضور او شرکت کند.
اویگدور لیبرمن، رهبر حزب راستگرای “اسرائیل خانه ماست” نیز دو روز پیش از انتخابات گفت که در هیچ دولتی با حضور نتانیاهو شرکت نخواهد کرد.

این پیروزی در حالی است که درست دو هفته دیگر بنیامین نتانیاهو باید به دادگاه برود و روی نیمکت متهمین بنشیند و به کیفرخواست دادستان پاسخ بگوید.

با وجود پیشتازی چشمگیر لیکود که عملاً نوعی رأی اعتماد مردمی، به شخص بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود، دادگاه اورشلیم از مدتی پیش تعیین کرده که نخست وزیر اسرائیل از ۲۷ اسفند/ ١٧ مارس در سه پرونده اتهامی محاکمه شود.

بنیامین نتانیاهو از جانب دادستانی کل سرائیل به ٢ فقره سوءاستفاده از قدرت دولتی و یک فقره رشوه‌خواری متهم است؛ وی این اتهامات را به شدت رد می کند و حتی گله می‌کند که پیگرد از جانب دادستانی، ریشه‌های سیاسی دارد.

انتظار میرود رئیس جمهوری اسرائیل از هفته آینده مشاوره‌های خود را با نمایندگان احزاب مختلف آغاز کند و سپس با توجه به توصیه آنان، فردی را مأمور تشکیل کابینه آینده نماید؛ این فرد، با توجه به پیشتازی حزب لیکود و انسجام ائتلاف بلوک سیاسی راست در این کشور، به احتمال قوی بنیامین نتانیاهو خواهد بود.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳ مارچ ۲۰۲۰