حکم بازداشت حمید نوری، متهم به شرکت در کشتار جمعی و کشتار هزاران زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ برای پنجمین بار پیاپی تمدید شد

حمید نوری که به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ متهم و در سوئد در بازداشت است، باید دستکم تا اول آوریل/ ۱۳ فروردین در بازداشت بماند چون حکم بازداشت موقت او برای پنجمین بار تمدید شده است. علاوه بر این، دادگاه بار دیگر با تمدید محدودیت‌های زمان بازداشت حکم داد که آقای نوری به مدت یک ماه دیگر در انفرادی باشد.

ایرج مصداقی، نویسنده و فعال سیاسی و از جان به در بردگان کشتار سال ۶۷ که پیگیر این پرونده است، با انتشار توئیتی در حساب کاربری توئیتر خود نوشته است: «دادگاه، بازداشت حمید نوری را تا اول آوریل ۲۰۲۰ تمدید کرد و همچنین قاضی حکم داد که محدودیت‌های لازم در سلول انفرادی علیه نوری همچنان اعمال شود.»

نوری متهم به شرکت در کشتار جمعی و کشتار هزاران زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ است. گفته می‌شود که او در سمت دادیار به «آقای ناصریان» کمک می‌کرده و در واقع دستیار او بوده است. بر اساس شهادت برخی زندانیان سیاسی از جمله ایرج مصداقی، ناصریان نام مستعار محمد مقیسه است که به ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب رسیده و پس از دهه ۶۰ شمسی، بار دیگر مسئول رسیدگی به پرونده‌های شمار زیادی از فعالان سیاسی شده و شهرت یافته است.

حمید نوری، شهروند ایرانی، روز شنبه ۹ نوامبر سال ۲۰۱۹ به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. ایرج مصداقی و کاوه موسوی، شاکیان این پرونده می‌گویند حمید نوری با نام مستعار عباسی، دادیار زندان گوهردشت بوده است. حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اما وجود چنین شخصی را انکار کرده و گفته است: «ما چنین شخصی نداریم که سال ۶۷ دادیار باشد و امروز او را دستگیر کرده باشند.»

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۴ اسفند ۱۳۹۸