سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور: به‌دلیل حجم بالای حمله ملخ‌های صحرایی، فرصت استفاده از روش‌های بیولوژیک مبارزه با آفت را نداریم

به دنبال هجوم ملخ‌های مهاجم به استان‌های جنوبی ایران رضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور سه‌شنبه ۱۳ اسفند اعلام کرد: سطح مبارزه با ملخ‌های مهاجم به ۱۳ هزار و ۷۲۵ هکتار رسیده و علاوه بر استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و فارس، استان خوزستان نیز درگیر تهاجم ملخ‌های صحرایی شده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری حکومتی کار (ایلنا)، سخنگوی سازمان حفظ نباتات درباره اقدامات این سازمان برای مقابله با ملخ‌ها گفت: «در شرایط کنونی ایران، کارشناسان تنها روش قابل استفاده برای مبارزه با ملخ‌ها در ایران را روش شیمیایی می‌دانند.

میزان خسارتی که در صورت فرصت دادن به آفت ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از خسارتی است استفاده از سموم شیمیایی وارد می‌کند و [به همین دلیل] استفاده از روش های بیولوژیک مبارزه با ملخ در ایران کاربرد ندارد». رضا میر اضافه کرد: به‌دلیل حجم بالای آفت، سطح وسیع مناطق آفت‌زده نمی‌توان از روش‌هایی مانند به کارگیری اردک برای تغذیه از ملخ‌ها و زنده‌گیری استفاده کرد که به گفته او روش‌هایی زمان‌بر هستند و ممکن است به فرصتی برای تحمیل خسارت‌های بزرگتر تبدیل شوند. به گفته او میزان حجم ریزش ملخ در مناطق آفت‌زده به حدی است که «پس از پایان سم پاشی قطر ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتری از ملخ‌ها بر سطح زمین برجای می‌ماند». پاکستان اخیرا برای مقابله با ملخ‌های صحرایی ۱۰۰ هزار اردک از چین وارد کرده است. به گفته کارشناسان هر اردک روزانه توانایی تغذیه از ۲۰۰ ملخ را دارد.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۳ اسفند ۱۳۹۸