شکست مذاکرات اوپک؛ قیمت نفت ١۰ درصد سقوط کرد

پس از اینکه روسیه و کشورهای غیر اوپک پیشنهاد کاهش ۵‚١ میلیون بشکه ای در روز عربستان و دیگر کشورهای اوپک را نپذیرفتند و توافق قبلی مبنی بر کاهش تولید ۷‚١ میلیون بشکه‌ای اوپک و غیراوپک هم تمدید نشد، قیمت نفت در بازارهای جهانی در حدود ١۰درصد سقوط کرد. قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۳۰ درصد سقوط کرده است. بسیاری از کارشناسان با توجه به گسترش ویروس کرونا هشدار می دهند که کاهش شدید تقاضای جهانی نفت تداوم خواهد داشت و شاید بدترین وضعیت بازار نفت هنوز فرا نرسیده باشد.

برای مقابله با کاهش شدید مصرف جهانی طلای سیاه و حمایت از قیمت نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که این هفته در وین برگزار شد ، به کشورهای غیر اوپک، عمدتاً روسیه پیشنهاد کرد که کاهش بیشتری از آنچه تاکنون توافق شده است، در تولید نفت داشته باشند.

اوپک تصمیم گرفته بود تا روزانه ۵‚١ میلیون بشکه دیگر بر میزان کاهش تولید اضافه کند و آن را تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید کرد.

آنها از کشورهای غیراوپک خواستند که روزانه ۵۰۰ هزار بشکه از تولید خود کم کنند. اما روسیه که عمده ترین شریک کشورغیراوپک است، نپذیرفت و مذاکرات به بن‌بست رسید. نهایی شدن تصمیم روز گذشته اوپک مشروط به همکاری اعضای غیراوپک بود و از آنجا که کشورهای غیراوپک همکاری نکردند، توافقی به‌دست نیامد و حتی توافق قبلی در ماه دسامبر مبنی بر کاهش تولید ۷‚١ میلیون بشکه‌ای اوپک و غیراوپک هم تمدید نشد.

با توجه به تمدید نشدن توافق قبلی اعضای اوپک و غیراوپک، از ابتدای آوریل همه اعضا می‌توانند نسبت به افزایش تولید نیز اقدام کنند.

شکست مذاکرات اوپک در وین مانند زلزله ای بود که بر بازار جهانی نفت فرود آمد. با اعلام شکست مذاکرات، قیمت نفت برنت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی، بیشترین کاهش قیمتی را از ١١ سال گذشته ثبت کرد.

امروز قیمت هر بشکه نفت برنت با ۷۲‚۴ دلار کاهش به ۲۷‚۴۵ دلار رسید که بیشترین کاهش روزانه از دسامبر ۲۰۰۸ به شمار می رود و همچنین کمترین قیمت برنت از ژوئن ۲۰١۷ محسوب می شود.

هر بشکه نفت خام آمریکا با ۶۲‚۴ دلار کاهش ۲۸‚۴١ دلار معامله شد که کمترین قیمت از آگوست سال ۲۰١۶ به شمار می رود و بیشترین درصد کاهش روزانه از نوامبر ۲۰١۴ را ثبت کرده است.

سقوط قیمت نفت خام بیشترین تأثیر را بر تولید نفت غیر متعارف آمریکا موسوم به نفت شیل دارد. با ادامه کاهش قیمت، بسیاری از تولید کنندگان نفت شیل آمریکا ورشکسته خواهند شد.

برای روسیه که دومین تولید کننده بزرگ نفت پس از ایالات متحده آمریکا است، یکی از اولویت های اصلی درسیاست گذاری قیمت نفت، رقابت با آمریکاست که اکنون بیش از ١۳ میلیون بشکه نفت در روز استخراج می کند و روزانه بین ۳ تا ۴ میلیون بشکه صادر می کند.

جان كیلداف کارشناس جهانی نفت در شرکت ” اِگین کاپیتال” به خبرگزاری فرانسه می گوید: “روس‌ها تصمیم گرفتند كه سیاست زمین سوخته را انجام دهند. آنها می گویند هیچ دلیلی برای حمایت از تولیدكنندگان آمریكایی ندارند.”

در چنین شرایطی، بازار نفت می تواند در ماه های آینده از افزایش بیش از حد عرضه رنج بکشد، به ویژه آنکه کاهش تولید ۷‚١ میلیون بشکه‌ای اوپک و غیر اوپک در پایان ماه مارس منقضی می شود و با توجه به فضای کنونی به نظر نمی رسد تجدید شود.

عرضه بیش از حد و نیاز بازار نفت می تواند بازهم بر کاهش قیمت‌ها فشار وارد کند، به طوری که برخی از کارشناسان انتظار دارند قیمت هر بشکه نفت به زودی در نیویورک به کمتر از ۴۰ دلار کاهش خواه رسید.

جان كیلداف که معتقد است اوپک با آتش در وین بازی کرده است، گفت: “ما هنوز بدترین بحران تقاضا را ندیده ایم.”

وی همچنین گفت: “آنها[اوپک] وعده های بسیار زیادی داده بودند، و هنگامی که باید برعکس عمل می‌کردند، نتایج بسیار کمی ارائه دادند.”

با کند شدن رشد اقتصادی جهانی ناشی از گسترش ویروس کرونا، فعالان بازار انتظار دارند که روند نزولی قیمت در طلای سیاه ادامه یابد.

جیمز ویلیامز اقتصاددان در WTRG-Economy ، می گوید:” خطر رکود جهانی بسیار زیاد است و از نظر تاریخی رکود اقتصادی قیمت نفت را کاهش می دهد. او برآورد می کند که مصرف جهانی نفت در سه ماهه اول سال میلادی جاری تقریباً ۴ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.”

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۷ مارس ۲۰۲۰