نوروز در قرنطینه

به نظر می‌رسد کرونا نوروز را دزدیده است. همه‌گیر شدن کرونا در ایران هم سبب شده است تا کسب و کار فروشندگان از رونق افتاده و مردم به دلیل در قرنطینه بودن برنامه‌ای برای نوروز تدارک نبینند. شبنم، عکاس فارغ التحصیل رشته ارتباطات ساکن تهران به ایندیپندنت فارسی گفت:« میدان هفت تیر سوت و کور شده و هیچ اثری از فروشنده‌های دست فروش نیست. خیابان هفت تیری که به خاطر تجمع دست فروش‌ها در این وقت سال نمی‌توانستی از پیاده روهایش عبور کنی.»

پرستو ساکن تهران که همسرش در منطقه نازی آباد مغازه ابزار فروشی دارد نیز گفت:« این موقع سال هرساله همسرم ساعت دو صبح زودتر خانه نمی‌آمد چون مردم برای خرید رنگ و ابزار مراجعه می‌کردند ولی امسال اصلا کسی خرید نمی‌کند و انگار شهر تعطیل است. خوشبختانه همسر من مالک مغازه است وگرنه پولی برای اجاره مغازه هم نداشتیم. کلا بازار عیدی وجود ندارد.»

از سوی دیگر معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان نیز گفته است: «با توجه به وضعیت موجود و شیوع ویروس کرونا، برگزاری برنامه‌های گردشگری ایام نوروز در این استان مشخص نیست.»

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی حکومت اسلامی ایران، استاندار کردستان نیز اعلام کرده است: «جشن بین‌المللی نوروز که قرار بود اوایل هفته آینده (۲۳ اسفند) به میزبانی سنندج برگزار شود به منظور کنترل ویروس کرونا لغو شد.»

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران نیز در هفته گذشته آمار لغو قطار، هواپیما، تور و هتل را “چشم‌گیر” توصیف کرده بود. وی گفته بود: «فقط در استان مرکزی یک آژانس در یک روز ۳۰ میلیون تومان برگشت پول داشته و طبعا متضرر شده است.»

روزنامه همشهری در گزارشی با استناد به آمارهای شرکت‌های خدمات مسافرتی نیز نوشت:« نود درصد هتل‌های شهر مشهد خالی از مسافر شده و در شهر قم حتی یک مسافر در هتل‌های آن شهر اقامت ندارد.»

استانداران اصفهان و فارس نیزاعلام کردند: «امسال امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن وجود ندارد.»همچنین ارسلان زارع، استاندار گیلان و محمد حسین قربانی عضو مجمع نمایندگان این استان هم از مردم خواسته‌اند که مردم به گیلان که اکنون از مراکز شیوع ویروس کروناست، سفر نکنند.

امسال در تاجیکستان نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جشن‌های نوروز برگزار نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت افغانستان از تمام افغان‌ها خواسته که برگزاری مراسم نوروزی را در شهرهای پرجمعیت برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا لغو کنند.

منبع: سایت بریتانیایی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۹ مارس ۲۰۲۰