بالاترین مقام محیط زیستی سازمان ملل، خواستار آزادی فعالان محیط زیست شد

اینگر اندرسون، رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل، با انتشار یک پیام توییتری با ابراز خرسندی از آزادی عبدالرضا کوهپایه یکی از هشت تن از حافظان محیط زیست، خواستار آزادی دیگر زندانیان و از جمله نیلوفر بیانی، همکار سابق این سازمان شد.

خانم اندرسون در این توییت نوشته است اینکه یکی از «فعالان محیط زیست» در بین گروه بزرگی از زندانیان «آزادشده» به صورت موقت به دلیل «شیوع ویروس کرونا» بوده، موجب تسلی خاطر او شده است. او همچنین خواستار آن شد که همه حافظان محیط زیست در بازداشت آزادی شوند از جمله نیلوفر بیانی که چندین سال کارشناس برنامه محیط زیست سازمان ملل بوده است.

عبدالرضا کوهپایه یکی از هشت تن از حافظان محیط زیست که بیش از دوسال است در بازداشت به سر می‌برند در تاریخ ۱۷ اسفندماه (هفتم مارس) از زندان اوین بازداشت شد. این آزادی پس از آن صورت گرفت که مقامات قضایی گفتند زندانیانی که کمتر از پنج سال حکم زندان دارند به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها، به مرخصی خواهند آمد. عبدالرضا کوهپایه درمیان هشت حافظ محیط زیست با حکم چهار سال زندان کمترین حکم را به خود اختصاص داد.

کاوه مدنی معاون سابق محيط زيست كه مدتي نيز نائب رييس مجمع محيط زيست سازمان ملل متحد بوده است درباره توییت بالاترین مقام محیط زیستی سازمان ملل به ایندیپندنت فارسی گفت: «می‌توان گفت خانم اندرسن بالاترين مقام رسمى جهان در حوزه محيط زيست است. بنابراين اين اظهار نظر اهميت دارد. وضعيت زندانيان محيط زيستى، جامعه بین‌المللی را سر در گم كرده است. آنها دائما با ابراز تعجب از احكام دادگاه و اتهامات وارده، اميدوار هستند كه با دخالت دولت و دادرسى منصفانه مساله خاتمه پيدا کند كه البته اين اميدواری بيشتر ناشى از نداشتن شناخت در خصوص نحوه كاركرد دستگاه‌هاى مختلف در ايران است.»

کاوه مدنی افزود: «فراموش نكنيم كه حكم صادر شده در دادگاه در مورد خانم نیلوفربيانى، عملا مجموعه برنامه محيط زيست سازمان ملل را زير سوال برده و می‌گوید كه ايشون در اين نهاد كار پوششى کرده است. اين اتهام‌زدن به يك نهاد بين‌المللي سازمان ملل است و براى همين واكنش به آن طبيعي بود.»

در این پرونده نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هر یک به ده سال، هومن جوکار و طاهرقدیریان هر یک به هشت سال و میرحسین خالقیان، سپیده کاشانی و سام رجبی هر کدام به شش سال زندان محکوم شده‌اند.

به دنبال تایید این احکام از سوی قوه قضاییه سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «مقامات ایران هیچ مدرکی دال بر اتهاماتشان علیه اعضای مؤسسه میراث حیات وحش پارسیان ارائه نکرده‌اند و باید آنها را فوراُ آزاد کنند.»

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت «دادگاه انقلاب صرفاً از این نظر «انقلابی» هستند که می‌توانند بدون مدرکی تولید اتهام کنند». او اضافه کرد «بعد از دو سال هنوز هیچ مدرکی علیه این کارشناسان محیط زیست نیست و مقامات باید فوراً آنها را آزاد کنند».

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۰ مارس ۲۰۲۰