شیرین عبادی: وزارت اطلاعات قصد کشتن نرگس محمدی را دارد

شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، با وخیم دانستن وضعیت نرگس محمدی در زندان، وزارت اطلاعات را به تلاش برای قتل او متهم کرد. خانم محمدی تهدید شده توبه‌نامه بنویسد تا زنده از زندان بیرون بیاید.

نرگس محمدی، نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر است که از اردیبهشت ۱۳۹۴ در زندان اوین محبوس بود و دی ۹۸ به زندان زنجان تبعید شد. انتقال او به این زندان با خشونت فیزیکی رئیس زندان اوین همراه بوده است.

زندان زنجان، بند جداگانه‌ای برای نگاه‌داری زندانیان عقیدتی و سیاسی ندارد و خانم محمدی نزد زندانیان عادی، بزهکاران و معتادان مواد مخدر به سر می‌برد.

در ادامه یادداشت خانم عبادی، علت انتقال نرگس محمدی به زندان زنجان، همراهی و همدردی با کشته‌شدگان آبان ماه ۹۸ اعلام و تصریح شده است که مسئولان زندان “امکانات بهداشتی و درمانی” را از او دریغ می‌کنند.

در روزهای گذشته، عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی نیز در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه از نگاه‌داری دختر بیمارش در میان متهمان جرایم عادی، فضای غیربهداشتی زندان و خطرات مربوط به سلامتی جسمی و روان او ابراز نگرانی کرده بود.

مادر خانم محمدی در این نامه با اشاره به اینکه فرزندش توسط یک زندانی متهم به قتل و سرقت، تهدید جنسی و جانی شده است، نوشت: «من و پدر ۹۰ ساله‌اش از سلامتی جسم و روان دخترمان نگرانیم و اعلام خطر می‌کنیم و مسئولیت هر اتفاقی را متوجه دستگاه قضایی می‌دانیم.»

خانم عبادی هم در یادداشت خود به رفتارهای غیرانسانی ماموران امنیتی زندان با نرگس محمدی اشاره کرده و نوشته است، یک مامور امنیتی که خود را “محمودی” معرفی می‌کند و برخلاف قانون، “همه تصمیمات” مربوط به پرونده نرگس توسط او (و نه دادستان یا دادیار یا دادگاه) اتخاذ می‌شود، به نرگس گفته بود که “اگر توبه‌نامه ننویسد و از کانون مدافعان حقوق بشر استعفا ندهد، نعش او از زندان بیرون خواهد رفت”.

شیرین عبادی در انتهای یادداشت خود با تصریح اینکه مامور نامبرده، هنگام “اعزام حیله‌گرانه” نرگس به زنجان، در زندان اوین، حاضر و ناظر صحنه بوده است، اضافه کرد: « من متهم می‌کنم و صراحتاً هم می‌گویم که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قصد کشتن نرگس محمدی را دارد.»

نرگس محمدی اکنون محکومیت ۱۶ ساله خود را می‌گذراند. شش سال از این محکومیت به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و ۱۰ سال دیگر به خاطر فعالیت او در کمپین “گام به گام تا لغو مجازات اعدام” صادر شده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۰ مارس ۲۰۲۰