سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی بدون شرط زندانیان سیاسی عقیدتی شد

سازمان دیده بان حقوق بشر روز پنج‌شنبه ١٢ مارس با اشاره به شیوع ویروس کرونا و «تهدیدات آن در محیط های بسته»، از مقامات زندان‌های ایران خواستار آزادی موقتی تمام زندانیان واجد شرایط و آزادی بدون شرط زندانیان سیاسی عقیدتی شد. این سازمان همچنین بر ضرورت فراهم ساختن شرایط رعایت «فاصلۀ بهداشتی» در زندان‌ها و تضمین دسترسی همۀ افرادی که در حبس می‌مانند به مراقبت‌های پزشکی کافی تاکید کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر با اشاره به موقعیت ایران که شیوع ویروس کرونا در آن سرعت و گستردگی بسیاری دارد و نیز دریافت گزارش‌هائی مبنی بر ابتلا شماری از زندانیان، نسبت به خطراتی که آنان را تهدید می‌کند هشدار داد.

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر، با تاکید بر وضعیت زندانیان عقیدتی گفت «اپیدمی ویروس کرونا تهدیدات علیه سلامتی و ایمنی زندانیان سیاسی را که اساساً هرگز نباید زندانی می‌شدند افزایش می‌دهد ». وی خواستار سرعت بخشیدن به آزادی زندانیان شد و گفت «مقامات قضایی نباید برای آزادی ده‌ها زندانی به ناحق بازداشت شده و اعطای آزادی موقت به دیگر زندانیان واجد شرایط لحظه‌ای وقت تلف کنند».

دیده بان حقوق بشر یادآوری می‌کند که هم اینک در ایران «ده‌ها مدافع حقوق بشر و دیگر افراد محکوم شده بر پایۀ اتهامِ واهی تهدید علیه امنیت ملی در زندان به سر می‌برند و خانواده‌های آنان نگران سلامت و ایمنی آنها هستند».

دیده بان حقوق بشر خبر می‌دهد که بر اساس گزارش‌های دریافت کرده «نتیجه آزمایش کرونای زندانیانی از جمله در زندان اوین تهران و در شهرهای ارومیه و رشت مثبت بوده است».

این سازمان یادآوری می‌کند که جرد گنسر، وکیل مدافع خانوادۀ سیامک نمازی، تاجر ایرانی-آمریکایی که در ایران در محاکمه‌ای ناعادلانه به ۱۰ سال زندان محکوم شده، در بیانیه ای اعلام کرد که «یک زندانی همبند موکل او که در سلولی در فاصلۀ کم در راهروی سیامک زندانی است علائم حاد تنفسی داشته و با انجام آزمایش، تست کرونای او مثبت اعلام شده است و این فرد در قرنطینه قرار گرفته است».

دیده بان حقوق بشر همچنین یادآوری می‌کند که خانوادۀ نازنین زاغری – راتکلیف، کارمند بنیاد خیریۀ ایرانی-بریتانیایی که در محاکمه‌ای ناعادلانه به پنج سال زندان محکوم شده است نیز روز دوم مارس اعلام کرد که وی علائم کرونا را دارد و آنها می‌پندارند «او در زندان اوین به کرونا مبتلا شده است». در ۸ مارس این خانواده گفت که او همچنان تحت آزمایش ویروس قرار نگرفته اما حال عمومی او رو به بهبود است. در روز ۱۱ مارس همکاران فریبا عادلخواه و رولان مارشال، دو استاد مدرسۀ عالی علوم سیاسی پاریس که از ژوئن در ایران در بازداشت به سر می‌برند، با اشاره به شیوع این ویروس از رهبر ایران خواستند تا آنها را بنا به «دلایل بشردوستانه» آزاد کند.

دیده بان حقوق بشر یادآوری می‌کند که «خانوادۀ هشت فعال محیط زیست که اینک بیش از دو سال است در بازداشت بسر می‌برند و با اتهام واهی جاسوسی به زندان محکوم شده‌اند، در ۴ مارس در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه خواستار اعطای مرخصی به عزیزان خود شدند».

دیده بان حقوق بشر یادآوری کرده است که مقامات قضائی در «چند روز گذشته تعدادی از فعالان و روزنامه نگاران را به شکل موقت آزاد کرده‌اند. مصطفی ترک همدانی، وکیل هنگامه شهیدی که به هفت سال و نیم زندان محکوم شده است، در ۹ مارس، اعلام کرد که مقامات مسئول با شک به ابتلای موکل او به ویروس کرونا تا روز ۵ آوریل به او مرخصی داده‌اند».

این سازمان در گزارش خود نوشته است که خانواده‌های چندین مدافع برجسته حقوق بشر از جمله نرگس محمدی، نسرین ستوده و آتنا دائمی نسبت به ایمنی عزیزانشان در بازداشت ابراز نگرانی کرده‌اند». تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی که به بیماری عصبی نادری مبتلاست، در روز ۶ مارس با ارسال توئیتی اعلام کرد که دادستانی زنجان، محل زندان همسر او، از اعطای مرخصی به وی امتناع کرده است».

پدر آتنا دائمی، مدافع حقوق مدنی که از ۲۰۱۶ در زندان به سر می‌برد، به دیده بان حقوق بشر گفت که دخترش سیستم ایمنی ضعیفی دارد و او نگران است که «اگر به این بیماری مبتلا شود دچار آسیب خیلی جدی خواهد شد». او گفت که مقامات با مرخصی او موافقت نکرده‌اند.

به‌گزارش دیده بان حقوق بشر «یک منبع مطلع به این سازمان گفته است که مقامات با اعطای مرخصی به آرش صادقی، مدافع حقوق بشر که در زندان رجایی‌شهر به سر می‌برد و دچار چندین مشکل سلامتی از جمله سرطان است، نیز موافقت نکرده‌اند. این منبع گفت که با وجود این که وثیقه گلرخ ایرایی، همسر صادقی، ارائه شده است مقامات از آزادی موقتی او نیز خودداری کرده‌اند».

دیده بان حقوق بشر یادآوری می کند که «بر اساس قانون بین‌الملل مقامات زندان ملزم به فراهم کردن شرایط بهداشتی لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها و مراقبت پزشکی حیاتی برای همه بازداشت‌شدگان هستند و در مواردی که زندانیان مشکوک به ابتلا به بیماری‌های واگیردار باشند دولت‌ها موظفند قرنطینه کلینیکی و درمان مناسب آنها را به عهده بگیرند».

مایکل پیج گفت «کنترل گسترش کرونا در ایران نیازمند پیشگیری از انتقال آن در زندان‌های پرجمعیت این کشور است». او اضافه کرد «دولت باید فوراً برای رهایی زندانیان واجد شرایط اقدام کند و تضمین کند که مراقبت و بهداشت مناسب برای زندانیان باقیمانده فراهم است».

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۳ مارس ۲۰۲۰