بازگشت روزانه هزاران مهاجر افغان از ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا. نوشته علی آرمان – هرات

مقام های افغانستان تایید کردند به دلیل شیوع ویروس کرونا روزانه هزاران مهاجر افغان از ایران بازگشت می کنند و این روند ادامه دارد.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان اعلام کرده که در دو روز گذشته از طریق مرز «اسلام قلعه» ولایت هرات بیش از ۱۶ هزار افغان از ایران به گونه داوطلبانه بازگشت کرده اند و تا کنون شش مهاجر افغان در اثر ویروس کرونا در ایران جان باخته اند.

اما سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده است به دلیل ویروس کرونا، در یک هفته اخیر بیش از ۱۹ هزار افغان از ایران بازگشته و در سه ماه اخیر بیش از ۸۳ هزار افغان از ایران بازگشت کرده اند.

گسترس شیوع ویروس کرونا در ایران و بازگشت روزانه هزاران افغان از آن کشور باعث نگرانی شدید در افغانستان شده است. با آنکه موارد مثبت به ویروس کرونا در ایران در حال افزایش است، اما مرز افغانستان با ایران هنوزهم باز می باشد.

در همین حال، وزارت صحت عامه (بهداشت) افغانستان اعلام کرده تا کنون ۱۶۵ مورد مشکوک به ویروس کرونا در این کشور مورد آزمایش قرار گرفته که نتایج هفت مورد آن مثبت و نتایج دیگران اش منفی اعلام شدند.

به گفته وزارت بهداشت افغانستان، تا کنون هفت مورد مثبت ویروس کرونا در کشور ثبت شده که پنج مورد در ولایت هرات و دو مورد دیگر در ولایت سمنگان اند که تمام افراد مبتلا به این ویروس از ایران برگشته اند.

این وزارت گفته است در میدان های هوایی و مرزهای زمینی کشور تیم های بهداشتی جابجا شده اند و افرادی که وارد کشور می شوند مورد بررسی بهداشتی قرار می گیرند.

فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت افغانستان می‌گوید، برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و تداوی مبتلایان، ۲۰۰ بستر در کابل، ۱۰۰ بستر در هرات، ۵۰ بستر در نیمروز و ۳۰ بستر در ولایت‌های دیگر روی دست گرفته شده است.

فیروز اضافه کرد، به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران و برگشت هزاران افغان از آن کشور باعث شده که کشورش در سطح بلند خطر قرار بگیرد.

فیروز علاوه کرد، برای بررسی هر مورد مشکوک به ویروس کرونا ۱۶۰۰ دالر امریکایی مصرف می‌شود و نمونه موارد مشکوک در کشور هالند نیز فرستاده شده است که نتایج آن با نتایج لابراتوار مرکزی در کابل یکی است.

از سوی دیگر، به دلیل جلوگیری از انتقال ویروس کرونا تمام مراکز آموزشی، مکاتب و دانشگاه ها در ولایت هرات افغانستان به تعویق افتاده است.

در همین حال، سفارت چین در کابل اعلام کرده که آماده است در بخش لوازم بهداشتی با افغانستان همکاری کند.

حکومت افغانستان برای جلوگیری از ویروس کرونا ۲۵ میلیون دالر امریکایی اختصاص داد و مردماش را بمنظور جلوگیری از این ویروس به بسیج ملی فراخواند و مراسم سال جدید خورشیدی (نوروز) را لغو کرد.

از جانب دیگر، حکومت افغانستان از گروه طالبان خواسته به مردم تحت کنترل اش اجازه دهند تا به خدمات بهداشتی دسترسی داشته باشند و ویروس کرونا با حملات انتحاری از بین نمی رود.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در صفحه رسمی توییترش نوشت: “کسی از آی‌اس‌آی (سازمان استخباراتی) پاکستان باید به شورای کویته طالبان تفهیم کند که (۱۹COVID-) یا ویروس کرونا با حملات انتحاری، بمب‌گذاری‌ها و ماین‌های کنار جاده‌ای از بین نمی‌رود. آنها باید به مردم در ولسوالی‌های زیر کنترلشان اجازه دهند که به اطلاعات و خدمات صحی دسترسی داشته باشند. رویکرد قرون وسطایی طبابت کارکرد ندارد. اکنون ۲۰۲۰ است”.

قابل ذکر است که شیوع ویروس کرونا ازمیانۀ ماه نوامبر ۲۰۱۹ در شهر “ووهان” در مرکز چین آشکار شد. مقامات چین کشف آن را به تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۲۰ اعلام کردند.

بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۱۲۵ کشور جهان درگیر ویروس کرونا شده‌اند و این وضعیت درنهایت سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت که شامگاه چهارشنبه ۲۱ اسفند/ ۱۱ مارس ۲۰۲۰ بیماری ناشی از ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» (پاندِمی) اعلام کند. تاکنون بیش از ۱۲۸ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و بیش از ۴۷۰۰ نفرنیز بر اثر ابتلا به بیماری ناشی از این ویروس جان خود را ازدست داده‌اند. تعداد بهبودیافتگان این بیماری ۶۸ هزار و ۶۵۴ نفر گزارش شده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۳ مارس ۲۰۲۰