ائتلاف جهانی ضد داعش، پایگاه القائم در مرز سوریه را به نیروهای عراقی واگذار کرد

ائتلاف جهانی ضد داعش به رهبری آمریکا اعلام کرد که از پایگاه نظامی القائم در مرز سوریه خارج شده و مسئولیت آن را به نیروهای عراقی واگذار کرده است. پایگاه القائم واقع در غرب استان الانبار عراق است. همچنین برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش آمریکا از دو پایگاه نظامی دیگر در عراق نیز خارج شده است. پیش از این بی‌بی‌سی جهانی گزارش داده بود که آمریکا تصمیم گرفته است که طی هفته‌های آینده سه پایگاه از هشت پایگاه نظامی خود در عراق را ترک کند.

این اقدام حاکی از آن است که ایالات متحده، با وجود افزایش تنش‌ها با دولت‌های عراق و ایران در پی کاهش چشم‌گیر حضور نظامی خود در عراق است. پایگاه القائم اولین مکان در عراق بود که در سال ۲۰۱۴ به دست گروه دولت اسلامی (داعش) افتاد و یکی از آخرین مناطقی است که نیروهای عراقی در نوامبر ۲۰۱۷ آن را بازپس گرفته‌اند.

پس از پیروزی مقابل داعش در این منطقه، گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران کنترل هر دو طرف مرز را به‌دست گرفتند. اگرچه نیروهای امنیتی عراق نیز در اطراف القائم حضور داشته‌اند اما اکنون عمدتاً این منطقه تحت کنترل حشد الشعبی، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۸ اسفند ۱۳۹۸