قرارداد بخش انتقال برق میان ایران و عراق

وزیر نیرو گفت: قرارداد بخش انتقال منابع مالی فروش برق میان دو کشور میان شرکت توانیر و بخش متناظر در عراق به امضا رسیده است و روال خود را طی می‌کند.
به‌گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در حاشیه نشست مشترک با وزیر برق عراق با بیان اینکه ما برق را صادر می‌کنیم و مطابق فرمول بهای آن پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی هم در این ارتباط همکاری‌های لازم را با بانک مرکزی عراق انجام داده است.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری سه ساله صنعت برق دو کشور که در سفر اخیر وزیر برق عراق به کشورمان به امضا رسیده است، اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه اخیر صنعت برق ایران و عراق، فعالیت‌های متنوعی مانند بازسازی نیروگاه‌های عراق، احداث شرکت‌های مشترک برای تعمیرات نیروگاهی و کاهش تلفات شبکه برق این کشور در این همکاری مشترک دیده شده است

همچنین لوی خطیب، وزیر برق عراق نیز در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه واردات برق از ایران تا زمان ساخت نیروگاه‌های لازم و بی‌نیازی عراق به واردات انرژی ادامه خواهد داشت، گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته این امر بین دو تا سه سال زمان خواهد برد.
به گفته وی همکاری میان دو کشور دارای افق‌های فراوان و مشترکی از جمله توسعه شبکه برق عراق، تجاری سازی برق این کشور و سنکرون سازی شبکه برق دو کشور است.