فرار بزرگ زندانیان از زندان سقز

یک روز بعد از شورش زندانیان در زندان تبریز، شمار زیادی از زندانیان سقز به دلیل وحشت از ابتلا به کرونا از زندان گریختند. این زندانیان از امکانات بهداشتی کافی محروم بودند و مسئولان زندان هم با درخواست مرخصی آنها مخالفت کرده بودند.

در زندان‌ها به دلیل تراکم زندانیان تدابیری مانند قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی و شستو شوی مداوم دست‌ها با صابون برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ عملا میسر نیست. زندانیان به وحشت افتاده‌اند و مانع‌تراشی مسئولان زندان برای اعطای مرخصی به آنها به این وحشت دامن زده. ۲۹ اسفند گروهی از زندانیان زندان پارسیلون در خرم‌آباد از زندان گریختند و سپس زندانیان در زندان مرکزی الیگودرز و روز گذشته زندانیان زندان تبریز شورش کردند. خبرگزاری‌های فارس و تسنیم از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه اعلام کردند که حدود ۸۰ زندانی زندان سقز عصر جمعه ۸ فروردین از زندان گریختند. برخی منابع خبری مستقل تعداد زندانیان متواری را دست‌کم ۱۰۰ نفر گزارش کرده‌اند. در فیلم کوتاهی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، جمعیت بزرگی از زندانیان زندان سقز را می‌توان دید که دوان دوان خود را از زندان به خیابان می‌رسانند.

برخی شاهدان عینی می‌گویند گروهی از زندانیان در حین فرار خودروهایی را که از مسیر در حال عبور بودند متوقف کرده و به زور سوار خودروها شده و از محل گریخته‌اند. مراجع رسمی این خبر را تأیید نکرده‌اند.

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت:

«زندانیان متواری شناسایی شده و تیم‌هایی متشکل از نیروهای انتظامی و اطلاعات سپاه برای دستگیری آنان اعزام شده‌اند.»

به گفته جباری، بلافاصله بعد از فرار زندانیان از زندان سقز مقامات و عوامل قضایی، انتظامی، اطلاعات سپاه و سایر دستگاه‌های امنیتی در استان کردستان تشکیل جلسه دادند.

شهروندان در شبکه‌های اجتماعی از محاصره شهر توسط نیروهای امنیتی خبر داده‌اند. همه مسیرهای منتهی به زندان سقز مسدود شده و مبادی ورودی و خروجی شهر تحت کنترل قرار گرفته است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل، شمار زندانیان در ایران را ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، اواسط تیر ۹۹ تعداد زندانیان در ایران را ۲۴۰ هزار نفر اعلام کرد. این آمار قبل از بازداشت گسترده معترضان در آبان ۹۸ اعلام شد. در همان زمان هم ایران از نظر تعداد زندانیان در جهان رتبه نهم را داشت.

در روزهای پایانی سال گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه بر اساس دو بخشنامه به ۸۵ هزار نفر از زندانیان مرخصی اعطا کرد. علی خامنه٬ای، رهبر جمهوری اسلامی هم با عفو ۱۰ هزار نفر از زندانیان موافقت کرده بود.

پیش از نوروز، با شیوع بیماری کووید ۱۹ در زندان فشافویه و اوین، خانواده بسیاری از زندانیان سیاسی با انتشار دادخواست یا ارسال نامه به مقامات قضائی جمهوری اسلامی خواستار آزادی، اعطای مرخصی یا دادن عفو مشروط به زندانیان شده بودند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۸ فروردین ۱۳۹۹