توقف انتشار روزنامه‌های کاغذی در ایران

رسانه‌های ایران از توقف چاپ و توزیع روزنامه‌ها و نشریات کاغذی در این کشور خبر داده‌اند. گفته می‌شود که تصمیم مبنی بر توقف انتشار و توزیع نسخه چاپی روزنامه‌ها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شده است.

بر اساس این تصمیم قرار است که توقف چاپ و توزیع روزنامه‌ها و نشریات کاغذی در ایران از روز ۱۶ فروردین اجرایی شود. در اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح شده است که این تصمیم بنا بر توصیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتخاذ شده است.

ستاد مقابله با کرونا مدعی شده است که انتشار نسخه کاغذی روزنامه‌ها نقض توصیه “فاصله‌گذاری اجتماعی” است و می‌تواند منجر به شیوع بیشتر بیماری کرونا در کشور گردد.

این ستاد اعلام کرده است که از روز ۱۶ فروردین انتشار نسخه دیجیتال این روزنامه‌ها ادامه خواهد یافت. در عین حال از “روزنامه‌های مکتوب” درخواست شده است همه توان و ظرفیت خود را در فضای آنلاین (برخط) و شبکه‌های اجتماعی به کار گیرند.

اختلال در اطلاع‌رسانی

تصمیم مبنی بر توقف انتشار و توزیع نسخه‌های کاغذی روزنامه‌ها در شرایطی اتخاذ و اجرایی می‌شود که در بسیاری از دیگر عرصه‌ها، فعالیت‌های تولیدی و خدماتی همچنان ادامه دارند و روشن نیست که چرا توصیه فاصله‌گذاری اجتماعی شامل حال این بخش‌ها نمی‌شود.

افزون بر آن موضوع سانسور شبکه‌های اجتماعی و همچنین فیلترینگ بسیاری از رسانه‌ها نیز عملا بر دامنه مشکلات ناشی از توقف انتشار روزنامه‌های کاغذی می‌افزاید.

در همین رابطه بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی نسبت به توقف انتشار و توزیع روزنامه‌ها هشدار داده و از آن به عنوان محدودیتی جدید برای آزادی مطبوعات یاد کرده‌اند.

عباس عبدی، رئيس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، توقف نشر و توزیع نسخه‌های چاپی روزنامه‌ها را برای اطلاع‌رسانی مردم پدیده‌ای خطرناک اعلام کرده است.

عبدی از خطر نشر خبرهای کذب در پی تعطیلی روزنامه‌ها سخن گفته و اعلام کرده است که “بی‌اعتباری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران” با توقف انتشار روزنامه‌ها عملا فضا را برای انتشار اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌کند.

این فعال مطبوعاتی بر اهمیت اطلاع‌رسانی به اندازه اهمیت بهداشت و درمان در مقابله با بیماری کرونا تاکید کرده است.

او گفته است: «یکی از خطراتی که در شرایط کنونی جامعه وجود دارد، خبرهای فیک و یا نادقیقی است که درباره موضوع کرونا تولید و منتشر می شود که این کار در غیبت روزنامه ها و بی اعتباری صداوسیما تشدید خواهد شد.»

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳۱ مارس ۲۰۲۰