طرح آمریکا برای «گذار دموکراتیک» قدرت در ونزوئلا اعلام شد

خبرگزاری فرانسه از واشنگتن: پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین/ ۳۱ مارس، در یک کنفرانس خبری با اعلام طرح آمریکا برای «گذار دموکراتیک» قدرت در ونزوئلا، گفت که در این دوره گذار یک «شورای دولتی» متشکل از «نمایندگان مجلس ملی برآمده از هر دو اردوگاه سیاسی» اداره امور را برعهده می‌گیرد. به گفته وزیر امورخارجه آمریکا، این شورا وظیفه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی «آزاد و منصفانه» در یک مهلت شش تا دوازده ماهه را برعهده خواهد داشت. در این طرح آمریکا، نه مادورو و نه گوایدو حق عضویت در شورای دولتی دوران گذار را نخواهند داشت، اما گوایدو می‌تواند به عنوان رئیس پارلمان باقی بماند و برای انتخاباتی که این شورا برگزار می‌کند، نامزد شود.

پمپئو گفت که گوایدو «محبوب‌ترین سیاست‌مدار ونزوئلاست و اگر امروز انتخاباتی برگزار شود، او به نتیجه فوق‌العاده خوبی دست می‌یابد.» با این حال، وزیر خارجه آمریکا بر خروج همیشگی مادورو از قدرت تأکید کرد و گفت: «ما همیشه گفته‌ایم که نیکلاس مادرو دیگر نباید ونزوئلا را اداره کند.»

این اظهارات پمپئو در حالی بیان شد که همزمان در ونزوئلا، دستگاه قضایی این کشور گوایدو را به اتهام «تلاش برای کودتا» احضار کرد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳۱ مارس ۲۰۲۰