ترامپ : اگر رژیم ایران به نیروها و منافع آمریکا در عراق حمله کند بهای سنگینی خواهد پرداخت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری اظهار داشت که بر اساس اطلاعات و بررسی های صورت گرفته توسط ایالات متحد آمریکا، جمهوری اسلامی ایران یا نیروهای نظامی تحت کنترل تهران در عراق سرگرم طرح‌ریزی حمله ای غافلگیرکننده به نظامیان یا منافع آمریکا در عراق هستند.

دونالد ترامپ سپس به رهبران تهران هشدار داده است که در صورت وقوع چنین اتفاقی جمهوری اسلامی ایران بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.

هشدار رئیس جمهوری آمریکا همزمان است با سفر اسماعیل قاآنی، فرماندۀ سپاه قدس، به عراق که خبر آن از سوی رویترز به نقل از منابع عراقی منتشر شده و گفته می شود که هدف از این سفر ایجاد هماهنگی میان نیروهای عراقی همسو با تهران است.

تهران نیز نگران از اقدام نظامی آمریکا در عراق در پی جابجایی و تمرکز قوای آمریکا در دو پایگاه نظامی عراق است. وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران امروز با اشاره به همین جابجایی نیروها آن را عامل بی ثباتی و تشنج در کل منطقه خواند. پیشتر برخی مقامات تهران جابجایی نیروهای آمریکایی در عراق را مقدمۀ حملات احتمالی آمریکا به برخی گروه های شبه نظامی عراقی تحت حمایت ایران تفسیر کرده بودند.

هفتۀ گذشته برخی جراید آمریکا نوشتند که وزارت دفاع آمریکا نابودی گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران در عراق از جمله گروه “کتائب حزب الله” را در دستور کار خود قرار داده است. در روزهای گذشته همچنین گروه های شبه نظامی وابسته به ایران در عراق حملات خود را به مراکز نظامی و دیپلماتیک آمریکا در عراق تشدید کردند. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، دیروز دوشنبه سی و یکم مارس نسبت به هرگونه اقدام نظامی در عراق بدون موافقت این کشور هشدار داد. اندکی پیشتر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز هشدار داده بود که هر گونۀ حملۀ نظامی آمریکا در عراق را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱ آوریل ۲۰۲۰