رسوایی افشای اطلاعات هویتی میلیون‌ها ایرانی از سامانه غربال‌گری کرونا

در پی نشت اطلاعات از سایت سلامت متعلق به وزارت بهداشت جمهوری اسلامی که برای غربال‌گری ویروس کرونا در ایران به راه افتاده، سازمان ثبت احوال کشور با وزارت بهداشت قطع همکاری کرد.

سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، دلیل این قطع همکاری را بارگذاری اطلاعات افراد در سامانه غربال‌گری ویروس کرونا اعلام کرد و گفت: «این کار غیرحرفه‌ای و نادرست بوده است.»

او با بیان این که سازمان ثبت احوال با بیش از ۲۰۰ دستگاه و سازمان همکاری و ارتباط برخط دارد و با توجه به تفاهمنامه‌های صورت گرفته با همه دستگاه‌ها تأکید شده که هر اطلاعاتی درباره اشخاص باید از طریق سامانه برخط انجام گیرد»، ادامه داد: «وزارت بهداشت در انجام این تفاهمنامه کوتاهی کرده است و اطلاعات این افراد را روی سامانه غربال‌گری ویروس کرونا بارگذاری کرده و این کار تخلف است و این مسئله به صورت کتبی به آنها اعلام شده است.»

پیش‌تر وزارت بهداشت اعلام کرده بود که بیش از شصت میلیون ایرانی در این سامانه، اطلاعات خود را وارد کرده‌اند.

سرقت اطلاعات هویتی مردم ایران از این سایت دولتی در حالی است که چند روز پیش خبر سرقت اطلاعات ده‌‌ها میلیون کاربر ایرانی نسخه‌های غیررسمی تلگرام منتشر شد.

همچنین رسانه‌های ایران از سرقت اطلاعات فروشگاه‌های آنلاین فروش اپلیکیشن خبر دادند که بر اثر آن اطلاعات پنج میلیون از کاربران ایرانی فاش شد. روز جمعه نیز خبر فروش اطلاعات فروشگاه آنلاین اندرویدی ایرانی منتشر شد.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه دراین باره نوشت: «شواهد نشان می‌دهد اگر پایگاه اطلاعات کسب‌وکاری فاش شود، معمولا کارش به دادگاه نمی‌رسد، این شرکت‌ها هم ترجیح می‌دهند اتفاقات مشمول گذر زمان شود.»

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی،۵ اوریل ۲۰۲۰