اوکراین خواستار پاسخ سریع رژیم ایران درباره سخنان حسن نوروزی شد

وادیم پریستایکو، معاون نخست‌وزیر اوکراین در امور هم‌پیوندی اروپایی سخنان اخیر حسن نوروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون حقوقی آن مجلس را به شدت محکوم کرد و از دولت ایران خواستار “پاسخ سریع” درباره مضمون اظهارات این نماینده شد.

موضوع بر سر مصاحبه حسن نوروزی با روزنامه “همدلی” است. او در گفتگویی که روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین (پنجم آوریل) منتشر شده است، مدعی شده بود که نوع حرکت هواپیمای مسافربری ۷۵۲ اوکراین مشکوک بوده و کنترل این هواپیما در اختیار آمریکا بوده است.

نوروزی در عین حال مدعی شده بود که برخلاف اظهارات مقامات ایران، هیچ کس تا کنون در ارتباط با پرونده سرنگونی هواپیمای مسافربری یاد شده دستگیر و بازداشت نشده است.

این نماینده مجلس در این مصاحبه از عملکرد نیروی نظامی و سپاه پاسداران در حمله به هواپیمای یاد شده دفاع کرده بود.

بی‌احترامی به قربانیان

وادیم پریستایکو با انتشار یک پست توییتری درباره اظهارات حسن نوروزی از جمله چنین نوشته است: «ما از حکومت ایران انتظار داریم بی‌درنگ نسبت به اظهارات تاسف‌آور این نماینده توضیح دهد. این اظهارات بی احترامی محض نسبت به جان قربانیان سرنگونی هواپیمای یاد شده است. ده‌ها خانواده ایرانی، اوکراینی، کانادایی، سوئدی، بریتانیایی و افغان خویشاوندان خود را در اثر حمله به شهروندان بی دفاع این هواپیمای مسافربری از دست داده‌اند.»

در جریان حمله سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری پرواز ۷۵۲ اوکراین ۱۷۶ مسافر و خدمه این هواپیما جان باختتند.

پدافند هوایی سپاه روز هشتم ژانویه با پرتاب دو موشک به هواپیمای یاد شده حمله کرده و باعث سرنگونی آن شده بود. جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز مدعی شده بود که هواپیمای یاد شده به علت “نقص فنی” سقوط کرده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۷ آوریل ۲۰۲۰