آینده اتحادیه اروپا در گروی بسته حمایتی صدها میلیاردی

وزیران اقتصاد اروپا سه‌شنبه ۷ آوریل/۱۹ فروردین در یک جلسه ویدیوکنفرانس گام‌های اروپا برای حمایت مالی از کشورهای عضو را بررسی کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز به‌رغم تداوم اختلاف‌نظرها بر سر چگونگی کمک به کشورهای آسیب‌دیده از همه‌گیری ویروس کرونا، انتظار می‌رود طرح کمک مالی ۵۰۰ میلیارد یورویی برای جبران ضررهای اقتصادی شیوع کرونا به تصویب برسد.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا هنوز موفق نشده‌اند در مورد اعطای بسته حمایتی به کشورهای درگیر با همه‌گیری ویروس کرونا به توافق برسند. ایتالیا، اسپانیا و فرانسه، سه کشوری که از کانون‌های اصلی همه‌گیری در اروپا به شمار می‌آیند، طرح حمایت مالی را ارائه دادند. آلمان و هلند با«محافظه‌کاری» مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند.

اسپانیا و ایتالیا سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به عدم همبستگی لازم متهم کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود همه‌گیری ویروس کرونا سبب رکود اقتصادی شدیدی در اروپا شود. فرانسه، ایتالیا و اسپانیا هشدار داده‌اند که رکود اقتصادی آزمونی وجودی برای اروپاست و می‌گویند نتیجه این آزمون ممکن است به از هم پاشیدن اتحادیه بیانجامد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه ۷ آوریل/۱۹ فروردین در مصاحبه با روزنامه «الموندوی» اسپانیا گفت:

«این وضعیت شبیه دیگر بحران‌های بزرگ در اروپاست و ما باید برای ایجاد همبستگی بیشتر تلاش کنیم».

آلمان و هلند و چندین کشور دیگر اما با اعطای وام مشترک مخالف‌اند و می‌گویند اکنون که به خاطر وضعیت بحرانی، محدودیت‌های مرتبط با کسری بودجه برای دریافت وام از میان برداشته شده، همه کشورهای اتحادیه اروپا همچنان می‌توانند وام ارزان‌قیمت بگیرند. وپکه هوکسترا، وزیر اقتصاد هلند ضمن ابراز مخالفت با ایجاد بسته حمایتی گفت:

«من با وام خارجی موافق نیستم و کابینه هم با آن موافقت نخواهد کرد.»
گزینه‌های دیگر اروپا برای اقدام سریع

اما مسئله حمایت مالی ۵۰۰ میلیارد یورویی تنها طرح روی میز وزیران اقتصاد اروپا نیست. چنانچه این طرح به تصویب نرسد، فهرستی از گزینه‌های دیگر، از جمله چهار گام برای تسریع اقدامات حمایتی به بحث گذاشته می‌شود.

اولین گام ایجاد یک خط اعتباری آماده فعالیت از محل صندوق وثیقه اروپاست که سقف آن تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی یک کشور یا به صورت کلی ۲۴۰ میلیارد یورو تعیین شده است. شروط مرتبط با این خط اعتباری نیز به صورت حداقلی پیش‌بینی شده تا راه را برای ایتالیا که پیش‌تر اعلام شده بود برای دسترسی به منابع مالی اروپا به یک انقلاب اقتصادی نیاز دارد، باز کند.

گام دوم تضمین ۲۵ میلیارد یورو اضافه بر ۴۰ میلیارد یورو محل وام، برای بانک سرمایه‌گذاری اروپاست تا بتواند وام‌هایی تا سقف ۲۰۰ میلیارد یورو پرداخت کند.

سومین گام حمایت از طرح اجرایی اروپا برای تامین ۱۰۰ میلیارد یورو در بازار است. به‌علاوه همه ۲۷ عضو اتحادیه پرداخت مبلغ ۲۵ میلیارد یورو را به‌عنوان کمک هزینه حقوق کارگران تضمین کرده‌اند، تا شرکت‌ها بتوانند به جای اخراج کارگران، ساعت‌های کاری را کاهش دهند.

و سرانجام وزیران اتحادیه مایل‌اند از طرح پیشنهادی کمیسیون اجرایی اروپا و هلند حمایت کنند که براساس آن یک صندوق حمایتی اضطراری برای اعطای وام خرید تجهیزات پزشکی و درمانی تا سقف ۲۰ میلیارد یورو ایجاد خواهد شد.

علاوه بر موارد فوق فرانسه نیز طرحی را مبنی بر ایجاد یک صندوق همبستگی برای تامین مالی درازمدت و ترمیم اقتصادی پیشنهاد کرده است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۹ فروردین ۱۳۹۹