پاکستان در پی استرداد رهبر شاخه خراسان داعش از افغانستان

پاکستان از افغانستان خواسته است رهبر شاخه خراسان گروه داعش را که اوایل آوریل/ فروردین در یک عملیات اطلاعاتی در جنوب افغانستان دستگیر شده به آن کشور مسترد کند. افغانستان تاکنون درباره این درخواست سکوت کرده است. یک سر این بحران به تنش بین پاکستان و هند در کشمیر برمی‌گردد و یک سر دیگر به مهمترین شرط آمریکا برای توافق صلح با طالبان: خنثی کردن تهدید داعش.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اسلم فاروقی یک تبعه پاکستانی است که در پیوند با حملات تروریستی در خاک پاکستان که گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت آن را به عهده گرفته تحت تعقیب قرار دارد. دولت افغانستان فاروقی را به دست داشتن در حمله سه هفته قبل (۶ فروردین) به درمسال سیک‌ها در شوربازار کابل متهم کرده است. در این حمله ۲۵ نفر از سیک‌ها کشته و دست کم ۸ نفر هم مجروح شدند.

داعش در آن زمان در سایت اعماق اعلام کرد که ابوخالد الهندی برای انتقام‌جویی از حمله نظامی ارتش هند در منطقه مورد مناقشه هیمالایا در کشمیر به عبادت‌گاه سیک‌ها در درمسال کابل به تنهایی این حمله انتحاری را انجام داده است.

سیک‌ها اقلیت مذهبی کوچکی در افغانستان هستند که تعداد آنها کمتر از ۳۰۰ خانواده است. جامعه سیک‌ها و هندوهای افغانستان در سال ۱۹۷۰ حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت داشت، اما حالا حدود ۱۰۰۰ تن از آنها در افغانستان باقی مانده‌اند.

احضار سفیر افغانستان به وزارت خارجه پاکستان

وزارت خارجه پاکستان غروب پنج‌شنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین تقریبا سه هفته بعد از حمله داعش به عبادت‌گاه سیک‌ها در کابل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آتیف مشعل، سفیر افغانستان در آن کشور را احضار کرده است.

وزارت خارجه پاکستان در ادامه این بیانیه افزود که نگرانی‌های دولت پاکستان از فعالیت شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در شرق افغانستان را به اطلاع اتیف مشعل رسانده است. در این بیانیه گفته شده:

«از آنجا که اسلم فاروقی درگیر فعالیت‌های ضد پاکستان در افغانستان بود، او باید برای تحقیقات بیشتر به پاکستان تحویل داده شود.»

به گفته آژانس اطلاعاتی افغانستان، فاروقی که نام واقعی او عبدالله اوراکزی است، هفته گذشته به همراه ۱۹ نفر از عوامل داعش بازداشت شد. شاخه خراسان گروه داعش مسئولیت حملاتی در خاک پاکستان را به عهده گرفته است، از جمله حمله به مرکز استان کویته در جنوب غربی بلوچستان در ژانویه/ دی سال جاری که به کشته شدن ۱۵ نفر انجامید.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۲ فروردین ۱÷۳۹۹