رئیس جمهوری اسرائیل با تمدید مهلت تشکیل دولت مخالفت کرد

روز یک‌شنبه، ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل) روون ریولین، رئیس جمهور اسرائیل اعلام کرد که با درخواست بنی گانتس، رهبر حزب آبی-سفید، برای مهلت بیشتر بر سر تشکیل دولت آتی موافقت نمی‌کند.

گانتس قرار بود تا دوشنبه هیئت وزیران خود را معرفی کند اما نتوانسته است با بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود برای ائتلاف بزرگ به توافق برسد. در حالی که بنی گانتس از قریب الوقوع بودن توافق با نتانیاهو خبر داده بود، رئیس جمهور اعلام کرد که پس از گفتگو با نتانیاهو تصمیم به عدم تمدید مهلت گرفته است.

از قرار معلوم نتانیاهو به ریولین گفته است که هنوز با گانتس در مواردی اختلاف نظر دارد و آنها به وحدت کافی برای تشکیل کابینه نرسیده‌اند.

چرخش به سوی لیکود

رئیس جمهوری اسرائیل، روز ۲۶ اسفند (۱۶ مارس) به بنی گانتس برای تشکیل دولت آینده اسرائيل مأموریت داد، زیرا او موفق شده بود حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان را به دست بیاورد.

لیکود با ۳۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان قویترین حزب اسرائیل است، اما برای تشکیل دولت به رای ۶۱ نماینده نیاز دارد و تاکنون برای جلب اکثریت ناموفق بوده است.

در انتخابات دوم مارس حزب آبی–سفید به ۳۳ کرسی دست یافت اما لیکود با انگیزه مبارزه جدی با بحران کرونا، موافقت خود را با تشکیل یک دولت اضطراری به رهبری آبی-سفید ابراز کرده است. بنی گانتس هم آمادگی خود را برای تشکیل دولت اضطراری ابراز کرده، اما به “صداقت” نتانیاهو تردید دارد. نخست‌وزیر فعلی اسرائیل با اتهام فساد مالی مواجه است و موقعیت خیلی خوبی ندارد.

در صورتی که رئیس جمهور در تصمیم خود بازنگری نکند، تشکیل دولت به نمایندگان پارلمان واگذار می‌شود. در این صورت هر نماینده‌ای، از جمله گانتس و نتانیاهو، می‌تواند برای تشکیل کابینه اقدام کند.

اگر پارلمان هم ظرف ۲۱ روز موفق به تشکیل دولت نشود، چاره‌ای جز انتخابات زودرس نیست. در این صورت شهروندان اسرائیل برای چهارمین بار طی یک سال و نیم به پای صندوق رای می‌روند.

اسرائیل از پایان سال ۲۰۱۸ تاکنون با بحران تشکیل دولت روبه‌رو است و توسط دولت موقت به رهبری نتانیاهو اداره می‌شود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۲ آوریل ۲۰۲۰