به نشانۀ قدرشناسی، فرانسه ١ میلیارد و ٣٠٠ میلیون یورو پاداش به کادر درمانی خود می پردازد

نخست وزیر فرانسه، ادوار فیلیپ، در پایان نشست هیئت دولت از اعطای یک میلیارد و سیصد میلیون یورو پاداش به کادر درمانی این کشور به نشانۀ قدرشناسی از زحمات و ایثار آنان در نبرد جاری علیه ویروس کرونا خبر داد.

پیشتر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در سخنرانی خود که دوشنبه سیزدهم آوریل از شبکۀ تلویزیونی فرانسه پخش شد، گفته بود : “بر ما است که یادآور شویم که کشور ما امروز تماماً بر شانه های زنان و مردانی استوار است که اقتصادهای ما آنها را به رسمیت می شناسند ولی دستمزد ناچیزی به آنان می پردازند.”

بر اساس تصمیم دولت فرانسه، کلیه کارکنان بیمارستان های مناطقی که بیش از همه به ویروس کرونا درگیر بوده اند در ماه مه آینده پاداش خالصی به ارزش ١٥٠٠ یورو دریافت خواهند کرد. این پاداش همچنین شامل کارکنان خدماتی می شود که به بیماران مبتلاء به ویروس کرونا رسیدگی کرده اند. دیگر کارکنان همین بخش ها پاداشی معادل ٥٠٠ یورو دریافت خواهند کرد.

افزون بر این، وزیر بهداشت فرانسه، اُلوویه وران، اعلام کرد که محاسبۀ ساعات کار اضافی کادر درمانی فرانسه پنجاه درصد افزایش خواهد یافت. وی همچنین گفت که برای کارکنان خانه های سالمندان نیز پاداشی در نظر گرفته شده که به زودی پرداخت خواهد شد.

در واکنش به تدابیر دولت سندیکاهای کارکنان کادر درمانی فرانسه اعلام کردند که آنچه آنان از یک سال پیش مطالبه کرده اند افزایش دستمزدها بوده که با بی توجهی کامل دولت روبرو شده است. در بیست و پنجم مارس گذشته، رئیس جمهوری فرانسه در شهر “مولوز” قول داد که در پایان بحران کنونی ویروس کرونا “طرح گستردۀ سرمایه گذاری و افزایش دستمزد کلیه اعضای کادر درمانی بیمارستان های فرانسه به اجرا گذاشته شود.”

افزایش سرمایه گذاری و افزایش دستمزد از مهمترین مطالبات کادر درمانی بیمارستان های فرانسه در جریان اعتصابات ماه های منتهی به اپیدمی کرونا در این کشور بود.

از دیگر تدابیر مشابه دولت فرانسه اعطای فوری کمک های استثنایی به خانوارهای فرودست جامعه است که با وقوع اپیدمی کرونا با هزینه های سنگینی روبرو شده اند. دولت ادوار فیلیپ تصمیم گرفته است که به این خانواده ها علاوه بر کمک های اجتماعی که دریافت می کنند (از قبیل درآمد ماهانه حداقل، کرایه مسکن، حق کودک و بیمه های درمانی) ١٥٠ یورو و به ازای هر فرزند نیز ١٠٠ یورو بپردازد.

منبع: سایت رادیو بیت المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۶ آوریل ۲۰۲۰
تصویر: ادوار فیلیپ نخست وزیر فرانسه