مصوبه پارلمان اروپا علیه لهستان و مجارستان برای تضعیف ارزش‌های اروپایی

نمایندگان پارلمان اروپا در جریان نشست روز جمعه خود، احزاب حاکم در لهستان و مجارستان را به دلیل زیرسوال بردن «ارزش‌های اروپایی» آنهم با اصرار به برگزاری انتخابات و سوءاستفاده از قدرت در دوران شیوع کرونا سرزنش کردند.

در دورانی که رهبران اتحادیه اروپا بیش از هر زمانی بر همبستگی در این اتحادیه برای مقابله با بحران سلامت ناشی از شیوع کرونا تاکید دارند، پارلمان مجارستان به ویکور اوربان، نخست‌وزیر این کشور برای مدت نامحدودی حق تعیین مقررات برای مبارزه با شیوع کرونا اعطا کرده است.

حزب قانون و عدالت (PiS) که حزب حاکم در لهستان محسوب می‌شود نیز قصد دارد با وجود نگرانی‌ها از همه‌گیری کرونا و اصرار دولت‌ها برای اعمال محدودیت‌های اجتماعی، در ماه مه انتخابات برگزار کند تا به این ترتیب شانس پیروزی خود را افزایش دهد.

پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای در روز جمعه اقدامات هر دو کشور را «کاملا ناسازگار با ارزش‌های اروپایی» از جمله عدالت و دموکراسی دانست.

در این قطعنامه آمده است که تضعیف سیستم‌های نظارت بر دولت در مجارستان و اصرار بر برگزاری انتخابات داخلی در لهستان در زمانی که بحران سلامت همه جا را فرا گرفته است، تنها باعث می‌شود که زندگی‌های بیشتری به خطر بیافتد و مفهوم رای‌دهی آزادانه زیر سوال برود.

شمار مبتلایان به کرونا در لهستان به بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ نفر و شمار قربانیان کووید ۱۹ نیز به بیش از ۳۳۰ نفر رسیده است. در مجارستان نیز تا کنون بیش از ۱۷۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده و بیش از ۱۵۰ نفر جان باخته اند.

اختلافات حزب قانون و عدالت (PiS) که از سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت را در لهستان در دست دارد با مقامات اتحادیه اروپا بویژه در موضوعاتی همچون اصلاحات قضایی، مهاجرت و تغییرات آب و هوایی رو به افزایش است.

این حزب اصرار دارد که انتخابات را در ۱۰ ماه مه یا کمی دیرتر برگزار کند و این در حالی است که منتقدان دولت می‌گویند حزب حاکم با این کار سلامت عمومی را قربانی منافع سیاسی خود می‌کند.

بنا بر آخرین نظرسنجی‌ها محبوبیت این حزب در میان رای دهندگان لهستانی اکنون بیش از ۵۰ درصد است و تصمیم گیرندگان حزب نگرانند که در صورت به تاخیر انداختن انتخابات، بحران کرونا باعث کاهش محبوبیت حزب حاکم شود.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۷ آوریل ۲۰۲۰