فشار رژیم ایران به سوریه برای از سرگیری عملیات نظامی پس از به حاشیه رانده شدن رژیم ایران از شمال غرب سوریه

استان ادلب و مناطق شمال غرب سوریه در سایه حضور نظامی و افزایش تنش نیروهای نظام سوریه و گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران، در حالت انتظار به سر می برد، وضعیتی که نسبت به از سرگیری عملیات های نظامی در منطقه با وجود توافق آتش بس در منطقه بر اساس تفاهم ترکیه و روسیه، هشدار می دهد.

در این میان نقش فعال رژیم ایران در تحریک نظام سوریه برای نقض آتش بس علاوه بر نقش مشابه امارات که برخی رسانه های بین المللی اخیرا فاش کردند، قابل ملاحظه است. برخی شبکه های محلی اعلام کردند که نیروهای نظام سوریه، صبح جمعه دو روستای «کفرتعال» و «کفرعمة» در غرب حلب را هدف حملات خود قرار داد و آتش بس در استان ادلب را پس از یک روز از افزایش تنش و کشته و زخمی شدن در گروه های معارض از طریق هدف قرار دادن ادوات انها با استفاده از پهپاد نقض کرد.

در حمله نیروهای نظام سوریه به این دو روستا، ۳ زن در حین انجام کار کشاورزی در شرق ادلب هدف حملات این نیرو قرار گرفته و زخمی شدند. پیش از این نیز نیروهای نظام مناطق: آفس، کنصفره، کفرعوید، الفطیره، مجازر، الصالحیة و فلیفل در حومه ادلب و دو روستای کفرتعال و القصر در غرب حلب و روستای العنکاوی در غرب حماه را هدف حملات خود قرار دادند که نیروهای مخالف دولت تواستند یک پهپاد متعلق به گروه های شبه نظامی مورد حمایت رژیم ایران را ساقط کنند.

به گزارش برخی منابع رسانه ای مخالف دولت سوریه، پیش از این، یکی از مهم ترین افراد عامل پرتاب موشک که به گفته برخی فعالان ۱۵۰ هدف از نیروهای نظام و گروه های شبه نظامی را طی سالها ویران کرده بود ترور شد.

«ماهر کوچک»، یکی از ماهر ترین پرتاب کنندگان موشک بود که با همه گروه ها فعالیت داشته و در تیپ دوم ساحلی وابسته به ارتش آزاد نیز عضو بوده که پیش‌تر برادر وی نیز در درگیری در ساحل سوریه کشته شد.

این حمله پهپادی اولین حمله از نوع خود پس از توقف آتش بس که روسیه و ترکیه در ۵ مارس بر سر آن به توافق رسیدند از طریق گشت مشترک روسیه و ترکیه در بزرگراه بین المللی حلب-اللاذقیه به شمار می آید که این گشت مشترک با مخالفت نیروهای غیر نظامی و نظامی در ادلب و تظاهراتی در این بزرگراه برای جلوگیری از تردد گشت های روسیه رو به رو شد.

از نتایج توافق ترکیه و روسیه، به حاشیه بردن نقش رژیم ایران در شمال غرب سوریه و تحكيم تسلط روسیه بر تصمیم نظامی آن در منطقه از طریق توافقاتی با ترکیه است، امری که موجب شد رژیم ایران، نظام سوریه و گروه های شبه نظامی را به آوردن تجهیزات نظامی در منطقه به خصوص در جبهه «جورین» طی هفته های گذشته وادار کند.

به گفته برخی منابع نظامی در منطقه، تجهیزات گروه های شبه نظامی مورد حمایت رژیم ایران در حومه غربی حلب نیز افزایش یافت اما در حال حاضر در حالت دفاعی قرار دارد.

در کفرنبل نیز نیروهای ۳۱۳ که از طرف ایران تامین مالی و حمایت می شوند نیز منتشر شدند و از طرفی دیگر نیروهای «قوات الرضوان»، وابسته به حزب الله لبنان در سراقب حضور یافتند.

برخی نیروهای گروه های شبه نظامی عراق نیز در سراقب حضور داشتند، در حالی که گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران با نام «فوج النبی الاکرم» مناطق حضور خود در «جبل شحشبو» در شمال غرب حماه را تقویت کردند.

در حال حاضر، نظام سوریه به کنترل منطقه جبل الزاویه در جنوب بزرگراه بین المللی «ام ۴»، امید دارد و می تواند از طریق کنترل این منطقه، مناطق مجاور را با توجه به ارتفاع آن تحت تسلط خود در بیاورد. جبل الزاویه نقطه اتصالی میان جنوب و شمال و غرب و شرق، علاوه بر نقش نظامی خود در تسلط به مناطق مجاور، محسوب می شود.

به نظر کارشناسان، رژیم ایران نیروهای نظام سوریه را به از سر گیری درگیری ها در ادلب با هدف از بین بردن توافق اخیر ترکیه و روسیه که ایران را نادیده گرفت، وادار می کند.

برخی اخبار فاش شده از دیدار اخیر وزیر دفاع روسیه با بشار اسد، خبر می دهند که وی در خصوص پایبندی سوریه به توافق روسیه و ترکیه صحبت کرده و نسبت به عواقب عمل به تحریک ایران برای از سر گیری عملیات های نظامی هشدار داد و اعلام کرد روسیه نمی خواهد گام هایی خلاف توافق خود با ترکیه اتخاذ کند.

یک گزارش رسانه ای نیز در هفته گذشته از نقش امارات برای متوقف کردن آتش بس میان نیروهای روسیه و سوریه و گروه های وابسته به ایران و گروه های مخالف مورد حمایت ترکیه در ادلب خبر داد. در مقابل ترکیه متعهد شد تا گام هایی در خصوص گروه های تندرو در ادلب اتخاذ کند به خصوص که نیروهای ترکیه هدف حملات این گروه ها واقع شده و دو تن از سربازان ترکیه در اثر انفجاری کشته شدند.

در همین راستا، ترکیه ۳۵ ادوات نظامی خود را از طریق گذرگاه مرزی «کفرلوسین» به شمال غرب سوریه وارد کرده و به سمت نقاط مراقبتی خود در منطقه کاهش تنش برد. به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، ترکیه تاکنون و پس از اعلام آتش بس، ۲۵۴۵ ادوات نظامی علاوه بر هزاران سرباز به خاک سوریه وارد کرد.

این کاروان که شامل بیش از ۱۰۰ کامیون حامل تجهیزات لجستیکی و نظامی بوده به سمت پایگاه های ائتلاف بین المللی و نیروهای دموکرات سوریه در دو استان الحسکة و دیرالزور رفته است.

روسیه مجددا اعلام کرد که در جداسازی گروه های نظامی مخالف از تروریست ها در ادلب به ترکیه اتکا می کند و سفیر روسیه در دمشق نیز گفت که توافق روسیه و ترکیه بر کاهش تنش در منطقه کمک کرده است.

سفیر روسیه در دمشق به تداوم ارتباط ها میان روسیه و ترکیه برای تضمین پایبندی به توافقات اشاره کرد و گفت که گمان می کنیم همه مسئولیت های مشخص شده حل شود و حضور نظامی ترکیه در منطقه کاهش تنش موقتی است و در نهایت وقت پایان حضور آنها در انجا به پایان خواهد رسید.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۱۸ آوریل ۲۰۲۰