سازمان ملل خواستار آزادی فوری همۀ زندانیان سیاسی و دوتابعیتی در ایران شد

گزارش‌گران حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی فوری همۀ زندانیان سیاسی-عقیدتی، خارجی و دوتابعیتی در ایران شدند که به گفتۀ آنان در معرض ابتلاء به ویروس کرونا قرار دارند.

نویسندگان این بیانیه تصریح کرده اند که دستگاه قضایی ایران صد هزار زندانی را برای پیشگیری از ابتلاء آنان به کرونا آزاد کرده است، اما از آزادی زندانیان سیاسی-عقیدتی، دو تابعیتی و خارجی خودداری می کند.

گزارش‌گران حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرده اند که برخی از این زندانیان به دلیل کهولت سن یا وضعیت نامناسب جسمانی در داخل زندان ها شدیداً در خطر ابتلاء به بیماری “کووید ١٩” هستند. به همین دلیل گزارش‌گران حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی فوری این زندانیان شده اند. آنان نسبت به وضعیت جسمانی شماری از وکلای زندانی که بیش از شصت سال سن دارند و همچنین وضعیت احمدرضا جلالی، پزشک سوئدی ایرانی تبار، دو اتریشی ایرانی تبار به نام های کامران قادری و مسعود مصاحب و همچنین وکیل زندانی نسرین ستوده شدیداً ابراز نگرانی کرده و گفته اند : نسرین ستوده از یک ماه پیش در اعتراض به خودداری مقامات ایران از آزاد کردن زندانیان سیاسی-عقیدتی دست به اعتصاب غذا زده است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، در صفحۀ فیسبوک خود نوشته است که ملاقات زندانیان سیاسی با خانواده هایشان در فضایی کاملاً ناامن در داخل زندان ها صورت می گیرد که در آن خطر ابتلاء به ویروس کرونا بسیار بالا است ضمن اینکه خود زندانیان از ماسک و موادضدعفونی کننده محروم هستند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فرانسه، ۱۸ آوریل ۲۰۲۰