هشدار دوباره پمپئو در آستانه پایان یافتن مهلت تحریم تسلیحاتی رژیم ایران

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، بار دیگر خواستار تمدید تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

پمپئو در یک رشته توئیت، با اشاره به اقدام های اخیر جمهوری اسلامی از جمله سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراین نوشت که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران باید پیش از تشدید خشونت های ایران و همچنین راه افتادن دور جدیدی از مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه، صورت گیرد.این هشدار وزیر امورخارجه آمریکا در حالی است که شش ماه تا تاریخ انقضای تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است.

بر اساس توافق اتمی ایران با قدرت های جهانی در سال ۲۰۱۵، طرفین، توافق کردند که شورای امنیت تا سال ۲۰۲۰ تحریمژهای خود علیه ممنوعیت فروش سلاح و تا سال ۲۰۲۳ تحریم موشک های بالستیک با قابلیت هسته ای را برای ایران لغو کند.

در قطعنامۀ شمارۀ ٢٢٣١ شورای امنیت، فروش و انتقال تانک، خودروهای زرهی، توپخانۀ سنگین، ناوهای جنگی، قطعات یدکی تسلیحات یادشده، خدمات آموزشی نظامی و تسهیلات مالی در این زمینه برای ایران تا ١٨ اکتبر ٢٠٢٠ ممنوع شده است.

وزیر امور خارجۀ ایالات متحد آمریکا تا کنون بارها بر ضرورت تمدید محدودیت های برقرار شده علیه ایران تأکید کرده و در این زمینه به «گذر با شتاب زمان» تأکید کرده است.

آمریکا معتقد است که با عدم تمدید این تحریم ها، ایران می تواند آزادانه به هر کس و از جمله به گروه های تروریستی نیابتی خود سلاح برساند و روسیه و چین می توانند تانک و موشک و تجهیزات دفاع هوائی به رژیم ایران بفروشند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۹ آوریل ۲۰۲۰