ترامپ به نیروی دریائی آمریکا دستور داد شناورهای رژیم ایران، که برای ناوهای جنگی آمریکا ایجاد مزاحمت می‌کنند، هدف قرار داده و نابود کنند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به نیروی دریائی این کشور دستور داد شناورهای ایرانی را که برای ناوهای جنگی آمریکا ایجاد مزاحمت می‌کنند هدف قرار داده و نابود کند. نیروی دریائی آمریکا روز ١١ آوریل به رویاروئی ناوهای آمریکا و شناورهای سپاه در آب‌های خلیج فارس اشاره کرده و ایران را به انجام عملیات تحریک کننده متهم ساخته بود.
رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه ٢٢ آوریل خود با انتشار توئیتی این تصمیم را اعلام داشت: «من به نیروی دریائی ایالات متحد آمریکا فرمان دادم هر شناور ایرانی را که برای ناوهای ما در دریا ایجاد مزاحمت می‌کند، هدف قرار داده و نابود کند».

این هشدار یک هفته پس از اعلام و انتشار ویدئوئی از سوی ناوگان پنجم نیروی دریائی آمریکا صورت می‌گیرد که در آن گفته شده بود، شناورهای ایرانی «در آب‌های منطقۀ خلیج فارس به تحریکاتی علیۀ کشتی‌های آمریکائی دست زده‌اند».

بر اساس این گزارش یازده قایق کوچک نیروی دریائی سپاه پاسداران در روز ١١ آوریل/٢٧ فروردین، در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس، گرداگرد ناوهای آمریکائی پال همیلتون، پولر، فایربولت، سیروکو، و یو اس اس جی سی مائوی چرخ زده و چندین بار به نحو «تحریک کنندهای و پُرخطر به این ناوها نزدیک شده‌اند.

نیروی دریائی سپاه با انتشار اطلاعیه‌ای این حادثه را «مواجه شدن یازده قایق» این نیرو با «ناوها و کشتی‌های جنگی آمریکا» توصیف کرد و اعلام داشت که «به رغم اقدامات غیرحرفه ای و تحریک کنندۀ تروریست های آمریکائی و بی توجهی آنها به اخطارها و هشدارها، با ایستادگی جانانه و شجاعت نیروهای خودی، آنها را مجبور به کنار کشیدن خود از مسیر حرکت شناورهای نیروی دریائی سپاه کردند».

در بیانیۀ سپاه آمده است که نیروی دریائی آمریکا پیش از آن در روزهای ١٨ و ١٩ فروردین دو بار سد راه کشتی «شهید سیاوشی» در خلیج فارس شده و چنین می‌نماید که اعزام قایق‌های ایرانی بسوی ناوها و کشتی‌های نظامی آمریکا اقدامی تلافی جویانه بوده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه با اشاره به این رویداد، نیروهای آمریکائی را به ممانعت از «گشت زنی قانونی و عادی نیروهای مسلح ایران در خلیج فارس» متهم کرد و گفت ایران «از نیروهای بیگانه که در منطقه قرار دارند، می‌خواهد هر چه زودتر منطقه را ترک کنند».

وی این چنین، عملیات قایق‌های ایرانی در روز ٢٧ فروردین را در چارچوب سیاست اعلام شده ایران مبنی بر تلاش «برای بیرون راندن نیروهای بیگانه از منطقه» جای داد.

مقامات سپاه پاسداران تا کنون بارها اعلام کرده‌اند که یکی از اهداف اصلی این نیرو اینک اقدام به منظور دست یافتن به این چشم انداز است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۲ آوریل ۲۰۲۰