مایک پومپئو: رژیم ایران با پرتاب موشک بالستیک، قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است

پس از انکه سپاه پاسداران امروز اعلام کرد نخستین ماهواره نظامی ایران با موفقیت پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، رژیم ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد و گفت رژیم ایران باید در این مورد پاسخ‌گو باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه سوم اردیبهشت در یک کنفرانس خبری گفت: «به نظر ما اقدام امروز ایران ناقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و جمهوری اسلامی باید در این مورد پاسخ‌گو باشد.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از آن در بیانیه ای اعلام کرده بود که ماهواره نور ۱ به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه، ۳ اردیبهشت ماه با موفقیت پرتاب شده و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفته است. موفقیت امروز ایران پس از بارها پرتاب موشک ماهواره بر که با ناکامی همراه بود، در شرایطی انجام می‌گیرد که فشارهای اقتصادی و نظامی دولت کنونی آمریکا بر رژیم ایران بیش از پیش افزایش یافته است.

مایک پمپئو در کنفرانس خبری خود گفت: « آنان بارها گفته‌اند این نوع پرتاب‌ها از فعالیت‌های نظامی جدا است و صرفا اهداف اقتصادی دارد. ولی پرتاب یک موشک بالیستیک برای یک ماهواره نظامی تاییدی بود بر آنچه ما همواره در ایالات متحده بر آن تأکید کرده ایم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که در فهرست گروه‌های تروریستی است، امروز یک موشک بالستیک را پرتاب کرده است.»

آقای پمپئو همچنین گفت: «من اظهار نظر در مورد جزئیات این موضوع را به وزارت دفاع واگذار می‌کنم. ولی وقتی در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کنیم، به نظرم همه کشورها وظیفه دارند به سازمان ملل رفته و ارزیابی کنند که آیا پرتاب این موشک چارچوب قطعنامه شورای امنیت را نقض می کند، یا نه. به نظرمن پرتاب این موشک بالستیک ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و رژیم ایران باید برای کاری که کرده، پاسخ بدهد. آنها [ مقامات جمهوری اسلامی] اجازه داده‌اند که یک نهاد نظامی که آمریکا آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده، ماهوارهای را به فضا پرتاب کند.»

قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که وزیر امور خارجه آمریکا بدان اشاره می‌کند در سال ۲۰۱۵ میلادی و پس از توافق اتمی قدرت های جهانی با ایران در باره محدود کردن برنامه‌های هسته ای رژیم ایران تصویب شده است. به موجب این قطعنامه، شورای امنیت از رژیم ایران می‌خواهد از توسعه فعالیت های موشکی (بالستیک) که توانایی حمل کلاهک اتمی را دارند امتناع کند.

مقامات آمریكایی گفته‌اند كه نگران این موضوع هستند كه فن‌اوری ماهواره ای ایران پوششی برای توسعه موشک های بالستیک دوربرد تهران باشد. موشک‌هایی که از آن می‌توان برای پرتاب سلاح هسته‌ای استفاده کرد.

تهران ادعاهای ایالات متحده مبنی بر اینکه چنین فعالیتی، پوششی برای توسعه موشک‌های بالستیک است را رد می‌کند و ادعا می‌کند که ایران هرگز توسعه سلاح‌های هسته‌ای را دنبال نکرده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۲ آوریل ۲۰۲۰