مجازات شلاق در عربستان سعودی لغو شد

عربستان سعودی در ادامه اصلاحات مجازات شلاق را لغو کرد. نهادهای حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر از این اقدام عربستان استقبال کردند و خواستار اصلاحات سیستم قضائی “ناعادلانه” این کشور شدند.

دیدبان حقوق بشر ضمن استقبال از لغو مجازات شلاق در عربستان خواستار اصلاحات بنیادی در سیستم قضایی این کشور شد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۴ آوریل برابر پنجم اردیبهشت به سندی در رابطه با لغو مجازات شلاق در عربستان دست یافته که نشان می‌دهد دیوان عالی عربستان مجازات شلاق را در قوانین کیفری کشور لغو کرده است. طبق این سند قرار است تازیانه با احکامی مانند جریمه نقدی یا زندان جایگزین شود. در سند یادشده آمده است که لغو مجازات شلاق در ادامه اصلاحات حقوق بشری تحت هدایت ملک سلمان و تحت نظارت محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور انجام گرفته است.

در عربستان شلاق برای مجازات بسیاری از جرایم استفاده می‌شود. این کشور قوانین کیفری مدونی ندارد و قضات معمولا بر اساس تفسیر متون و قوانین اسلامی حکم خود را صادر می‌کنند.

در عربستان احکامی چون قطع عضو بدن برای دزدی، گردن زدن برای قتل و تروریسم هنوز به قوت خود باقی است.

مجازات شلاق در عربستان پیش از این بارها از طرف نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته بود. عواد الواد، یک مقام کمیسیون حقوق بشر عربستان به رویترز گفته است که لغو مجازات شلاق یکی از گام‌های مهم در برنامه اصلاح حقوق بشری این کشور است.

سازمان دیدبان حقوق بشر از لغو مجازات شلاق استقبال کرده است. آدام کووگل، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیدبان حقوق بشر گفته است که چنین تصمیمی باید سال‌ها پیش اتخاذ می‌شد. به گفته کووگل اکنون هیچ مانعی بر سر راه اصلاح سیستم قضایی “ناعادلانه” عربستان وجود ندارد.

بهبود وضعیت زنان
اصلاحات جدید در عربستان وضعیت زنان این کشور را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است. در چارچوب این اصلاحات زنان عربستان برای اموری مانند سفر، تحصیل و اشتغال دیگر نیازی به رضایت مرد قیم خود (پدر، همسر یا برادر) ندارند.

زنان عربستان حدود دو سال است که اجازه رانندگی پیدا کرده‌اند و اخیرا نیز اجازه یافتند به ورزش‌هایی مانند فوتبال بپردازند و به حرفه‌هایی اشتغال ورزند که پیش از آن در انحصار مردان بوده است.

با وجود این اصلاحات هنوز نمی‌توان از برابری زن و مرد در عربستان سخن گفت. قانون متکی بر شریعت همچنان زنان را در موقعیتی پست نسبت به مردان قرار می‌دهد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۵ آوریل ۲۰۲۰