سها مرتضایی را برای اجرای حکم حبس احضار کردند

سها مرتضایی، داوطلب دکتری رشته علوم سیاسی و دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه تهران و دانشجوی محروم از تحصیل (ستاره‌دار) که در جریان اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ و آبان ماه ۹۸ دو بار از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، روز پنج‌شنبه ۱۱ فروردین برای اجرای حکمش اجرای احکام دادگاه فرا خوانده شد.

به نوشته کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، این فعال دانشجویی از بابت صدور حکم محکومیت به حبس در پرونده‌ای که پس از بازداشت در دی ماه ۹۶ برای او گشوده شد، برای اجرای حکم احضار شده است. سها مرتضایی پس از آزادی موقت از اولین دوره بازداشت خود، در سال ۹۷ در دادگاه بدوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاءالله احمدزاده، به شش سال زندان و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

این حکم اما اخیرا به یک سال حبس تعزیری کاهش یافته است. مرتضایی از اواخر مهر ماه ۹۸ در اعتراض به ستاره‌دار شدن و محرومیت از تحصیل در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دست به تحصن زده بود. او رتبه ۱۰ کنکور دکتری سال ۹۸ رشته علوم سیاسی را به دست آورد اما به بهانه نقص در پرونده از تحصیل محرومش کردند. او در اعتراض به این محرومیت با در دست گرفتن پلاکاردی، مطالبات و مشکلاتی که وزارت اطلاعات برایش ایجاد کرده بود را نوشته و با اعتراض به نهادهای امنیتی اقدام به تحصن در محوطه دانشگاه کرده بود.

خواست اصلی سها مرتضایی در جریان این تحصن‌های روزانه ادامه تحصیل در دانشگاه بود. او که در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸، شبانه و در خوابگاه دخترانه دانشگاه تهران بازداشت شد، در اوایل دی ماه سال گذشته و به دنبال کارشکنی مقامات قضایی در قبول وثیقه ۵۰۰ میلیونی و آزادی موقتش از زندان، اقدام به اعتصاب غذا کرد و در نهایت روز چهارشنبه دوم بهمن ۹۸ با تودیع قرار وثیقه از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹