درپی ممنوعیت حزب الله لبنان، تظاهرات روز قدس در برلین لغو شد

یک روز پس از ممنوعیت کامل فعالیت حزب الله لبنان در آلمان، سازمان دهندگان تظاهرات روز قدس این تظاهرات را در برلین پایتخت آلمان لغو کردند. این تظاهرات هرسال در آخرین جمعه ماه رمضان با حضور هزاران تن از مخالفان اسرائیل در مناطق مرکزی برلین برگزار می شد. امسال، روز ۱۶ می برای این منظور انتخاب شده بود.

بلافاصله پس از لغو تظاهرات روز قدس، سناتور امور داخلی برلین ضمن ابراز شادمانی از این تصمیم گفت: “این برای مردم برلین یک خبر خوش است. ما از شر یکی از تهوع آورترین نمایش ها راحت شدیم”.

روح الله خمینی رهبر جمهوری اسلامی در روز ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸ خورشیدی، حدود یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در فتوائی آخرین جمعه ماه رمضان را “روز قدس” نامید و از مسلمانان جهان و دولت های اسلامی خواست برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن در این روز به هم بپیوندند.

تظاهرات روز قدس در ابتدا با تعداد معدودی از مسلمانان عرب در شهر برلین برگزار می شد و دولت آلمان در چارچوب قوانین خود آن را تحمل می کرد. اما در سال های اخیر پس از سرکوب معترضان جنبش سبز، پناهجویانی از ایران وارد آلمان شدند که ریشه در یکی از جناح های حکومتی ایران داشتند و برخی از آن ها با تشویق سفارت جمهوری اسلامی، مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد آبی که به این مرکز وابسته است، در تظاهرات شرکت می کردند.

این تظاهرات، که همواره با برافراشتن پرچم حزب الله لبنان همراه شده بود، به تدریج اعتراضات شدیدی را برانگیخت. این اعتراضات به ویژه از سال ۲۰۱۸ هنگامی اوج گرفت که مخالفان ادعا کردند برخی از چهره های شاخص مرکز اسلامی هامبورگ در آن شرکت می کنند. با این همه، از آنجا که قانون اساسی آلمان همایش های گروه های سیاسی را آزاد می داند، دولت امکانی برای مقابله با آن نداشت.

به گزارش روزنامه “تاگس اشپیکل” که در برلین منتشر می شود، “حزب الله لبنان تاکنون یکی از موتورهای محرک مهم تظاهرات روز قدس بوده است”. در دو سال گذشته بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تن که بیشترین آن ها را مسمانان متعصب و بنیادگرا تشکیل می دادند در این تظاهرات شرکت داشتند.

تفتیش مراکز نزدیک به حزب الله
روز پنج شنبه ۳۰ آوریل، ۱۱ اردیبهشت، وزارت کشور آلمان ضمن غیرقانونی خواندن تمام فعالیت های حزب الله لبنان در این کشور، چهار مرکزی را که گفته می شود از حزب الله به لحاظ مالی و تبلیغاتی پشتیبانی می کنند مورد تفتیش قرار داد و تعدادی از مسئولان شاخه سیاسی حزب الله را برای تحقیقات بیشتر بازداشت کرد.

با غیرقانونی شدن حزب الله، این بیم وجود داشت که اعضا و هواداران آن در صورت شرکت در تظاهرات روز قدس شناسائی و بازداشت شوند. علاوه بر این، به خاطر کنترل ویروس کرونا، تا ۴ ماه مه تنها تجمعات زیر ۲۰ نفر و پس از آن همایش های زیر ۵۰ نفر قانونی است.

نقش رژیم ایران در تظاهرات روز قدس
رسانه های آلمانی هرسال هنگام برگزاری تظاهرات روز قدس جمهوری اسلامی ایران را متهم می کردند که از طریق مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد آبی نه تنها در این تظاهرات شرکت می کند، بلکه حتی در سازماندهی آن نیز سهم عمده دارد. اما مسئولان مرکز اسلامی هامبورگ، ضمن اعلام پشتیبانی از حقوق فلسطینی ها همواره این اتهام را رد می کردند و می گفتند نه در آن حضور و نه در سازماندهی آن مشارکت دارند.

اما در سال ۲۰۱۸ رسانه ها نوشتند که تعدادی از افراد سرشناس مرکز اسلامی هامبورگ در تظاهرات روز قدس دیده شده اند. در پی انشار این گزارش ها، بسیاری از سیاستمداران در هامبورگ و برلین صدای اعتراض خود را بلند کردند و خواستار لغو قراردادی شدند که دولت ایالتی با این مرکز بسته است.

روزنامه “هامبورگر ابند بلات” روز ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ نوشت: “به نظر می رسد که مرکز اسلامی هامبورگ نمی خواهد به روح قرارداد خود با دولت ایالتی هامبورگ پای بند بماند”. این گزارش با استناد به اطلاعات اداره امنیت داخلی آلمان تاکید داشت: “نمایندگان مرکز اسلامی هامبورگ، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، نه تنها دوباره در راهپیمائی ضداسرائیلی روز قدس در برلین شرکت کرده اند، بلکه ظاهرا در سازماندهی آن نیز نقش داشته اند”.

به این ترتیب، این تنها حزب الله و گروه های بنیادگرای اسلامی نیستند که عرصه مناسب تبلیغ علیه اسرائیل را از دست داده اند، بلکه جمهوری اسلامی نیز دیگر نمی تواند از تظاهرات روز قدس برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود در آلمان استفاده کند. با توجه به ممنوعیت حزب الله، احتمال برگزاری این تظاهرات در دوران پساکرونا نیز بسیار اندک است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱ می ۲۰۲۰