خرید، فروش و مالکیت ۱۵۰۰ نوع سلاح در کانادا ممنوع شد

کمتر از دو هفته پس از فجیع ترین کشتار تاریخ کانادا که موجب مرگ ۲۲ نفر شد، جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور شامگاه روز جمعه اول ماه می، خرید، فروش، واردات و مالکیت ۱۵۰۰ نوع سلاح جنگی را ممنوع اعلام کرد. وی همچنین تأکید کرد که این ممنوعیت بلافاصله (از روز جمعه اول می) به اجرا گذاشته می شود.

کشتار “نوا اسکوشیا” که تقریباً دو هفته پیش رخ داد، موجب مرگ ۲۲ نفر شد و ضارب هم که یک مرد ۵۱ ساله بود، در نهایت توسط پلیس از پای درآمد. در پی این فاجعه که به «خونین ترین تیراندازی کانادا» لقب گرفت، دولت این کشور حکم منع استفاده، خرید، فروش، مالکیت، حمل و نقل ۱۵۰۰ نوع سلاح گرم جنگی را اتخاذ کرد. بر اساس این حکم، دارندگان سلاح های ممنوع شده، دو سال فرصت دارند تا از مقررات اتخاذ شده تبعیت کنند.

نخست وزیر کانادا روز گذشته در یک کنفرانس خبری تلویزیونی در رابطه با این ممنوعیت اعلام کرد: «این نوع سلاح ها فقط با یک هدف ساخته می شود: کشتن افراد زیاد در اسرع وقت بنابراین، چنین اسلحه هایی هیچ جا و استفاده ای در کشور ما ندارد».

جاستین ترودو همچنین افزود که ممنوعیت این نوع سلاح ها در کانادا، از پیامدهای ویرانگر استفاده از اسلحه گرم جلوگیری و کانادا را به کشوری امن تر برای شهروندان تبدیل می کند.

طبق قانون اساسی کانادا، دولت این کشور اختیار منع مالکیت، خرید و فروش و واردات اسلحه را دارد و نیازی به رای پارلمان ندارد. با این حال، جاستین ترودو باید تخصیصِ بودجهِ خریدِ سلاح های ممنوع شده را به رای پارلمان این کشور واگذار کند.

نخست وزیر کانادا که در کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ این ممنوعیت را به مردم کشور خود وعده داده بود گفت که دولت به زودی لایحه ای را برای جبران خسارت مالکان ۱۵۰۰ نوع سلاح ممنوع به مجلس ارائه خواهد کرد.

ممنوعیت مالکیت سلاح در کانادا از سه دهه به این سو، یکی از موضوعات مناقشه برانگیز بحث های محافل سیاسی این کشور است. با این که بخش عظیمی از جامعه کانادا مخالف مالکیت سلاح گرم در این کشور هستند اما، محافظه کاران در این کشور از داشتن سلاح گرم طرفداری می کنند.

آندرو سی یر، رهبر حزب محافظه کار کانادا و مخالف دولت جاستین ترودو در واکنش به ممنوعیت جدید گفت: «گرفتن سلاح از شهروندانی که مطیع قانون هستند به هیچ وجه موجب پایان اعمال جنایت‌کارانی که به صورت غیر قانونی سلاح بدست می آورند، نمی شود». بنابر گفته های آندرو سی یر، عاملان کشتارهای خونین کانادا، مجوز مالکیت سلاح نداشته اند.

بر اساس یک نظر سنجی که نتایج آن روز گذشته اعلام شد، از هر پنج کانادایی، چهار نفر از ممنوعیت داشتن سلاح گرم در کانادا حمایت می کنند. با این که استفاده از سلاح گرم نظامی در کانادا مانند ایالات متحده آمریکا رایج نیست اما، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار سلاح گرم در این کشور می چرخد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲ می ۲۰۲۰