ایران در آستانه‌ی جنگ؟

وضعیت منطقه‌ای وتنش میان واشنگتن و تهران بیش از هر زمان جمهوری اسلامی ایران را به جنگ دیگری نزدیکتر کرده است؛ به نظر می‌رسد که تحریم‌های «تاریخی» آمریکا کافی نیست، دولت دونالد ترامپ بیش از هر زمان دیگری برای انتخاب گزینه نظامی آماده است به‌خصوص که آزمایش‌های ضربات نظامی سریع و موثر بر جمهوری اسلامی در سوریه توسط اسرائیل نتایج خود را با موفقیت پس داد کما اینکه ضربات اسرائیل به نیروهای سپاه در سوریه تاثیر مهمی بر نتایج انتخابات پارلمانی و به نفع نخست وزیر نتانیاهو خواهد بود.

جنگ این بار اما چنانچه با ایران آغاز شود، برق‌آسا، بدون اخطار قبلی و بدون نیاز به تصویب قانونی از سوی کنگره آمریکا رخ خواهد داد؛ شرایط فعلی منطقه ایجاب می‌کند که یک عملیات نظامی برق‌آسا، سریع، پیشگیرانه و غافلگیرکننده برای مقابله با حمله احتمالی رژیم و سرداران سپاهی‌اش که به شدت از تحریم‌های آمریکا عصبانی و به خشم آمده‌اند، صورت بگیرد.

احتمال اینکه حکومت ایران دست به عملیاتی تحریک‌آمیز علیه آمریکا در منطقه بزند بسیار زیاد است تلفات ناشی از تحریم‌ها می‌تواند سرداران و روحانیون تندرو مذهبی رژیم ایران را به اقدامی ماجراجویانه وادار کند اما این اقدام بی‌شک برای آنها پرهزینه خواهد بود. به ویژه که اکنون فضای حاکم بر منطقه خلیج فارس وسوریه و لبنان بسیار متشنج است. بزرگترین شاهراه صدور نفت در جایی قرار دارد که کشتی‌های آمریکایی و قایق‌های نظامی سپاه پاسداران هر دو در آنجا مستقر هستند اما در سوریه، رژیم ایران مهمترین سرمایه‌گذاری‌های سیاسی و نظامی خود را پس از ضربات پی در پی اسرائیل ومحدود شدن دایره مانورش از دست داده است.  نقل از کیهان لندن