پیامدهای احتمالی دادگاه سوئیس برای ورزش ایران

برگزاری دادگاه داوری ورزش در سوئیس پیرامون دستور مقامات جمهوری اسلامی به سعید ملایی، برای کناره‌گیری وی از مقابله با جودوکار اسرائیلی، برای کل ورزش ایران بدون مخاطره نیست.

در ماه سپتامبر سال جاری موضوع باخت عمدی سعید ملایی در مسابقات قهرمانی جودوی ۲۰۱۹ جهان در ژاپن به دستور مقامات جمهوری اسلامی در ایران، مورد محاکمه قرار خواهد گرفت. در این مسابقات سعید ملایی یکی از بخت های اصلی کسب مدال طلا بود. اما جدول پیکارها، باعث ایجاد احتمال زیاد رویارویی سعید ملایی با حریف اسرئیلی در دیدار فینال شده بود.

سعید ملایی به این علت در دیدار قبل از فینال، در کمال ناباوری نبرد مهم خود در برابر یک حریف نسبتا گمنام را واگذار کرد. در همین لحظات سعید ملایی این موضوع را در محل برگزاری مسابقات با فدراسیون جهانی جودو مطرح کرد.

این ماجرا سرانجام منجر به عدم بازگشت این ورزشکار حرفه‌ای به ایران و تقاضای پناهندگی او از آلمان و نهایتاَ افشاگری این رسوایی شد. در دادگاه داوری ورزش در سوئیس در کنار سعید ملایی همچنین وحید سرلک (ملی پوش پیشین جودوی ایران) نیز در نقش شاهد احضار شده است. وحید سرلک در مسابقات قهرمانی جودوی ۲۰۱۹ جهان در ژاپن از نزدیک شاهد علنی جزئیات این رویداد بود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۵ می ۲۰۲۰
تصویر: دادگاه حکمیت ورزش (Tribunal arbitral du sport) در لوزان سوئیس