دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف به تلاش برای «خراب‌کاری» در دوران کرونا متهم شدند

پس از چند روز سکوت درباره سرنوشت علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبۀ دانشگاه صنعتی شریف که به تازگی بازداشت شده‌اند، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه ایران، روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت/ ۵ مه، این دو دانشجو را به تلاش برای «خراب‌کاری» همزمان با شیوع ویروس کرونا در این کشور متهم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه ایران در یک نشست خبری گفت: «ما در بازداشت افراد اصلاً به حرفه و شغل آنها توجه نداریم. در جامعه هرکس مرتکب جرمی شود علی‌القاعده یک شغلی دارد و به هیچ عنوان عملکرد ما معطوف به مشاغل این افراد نیست.»

او ادامه داد: «این افراد متأسفانه به گروه‌های ضد انقلاب به ویژه گروهک تروریستی منافقین وصل شده بودند و ارتباطاتی با آنها برقرار کرده بودند و تحت تعلیمات این گروهک به دنبال انجام اقدامات خراب‌کارانه در کشور بودند و یک‌سری اقدامات ایذایی نیز انجام داده بودند. در بازرسی از منازل آنها اقلام انفجاری کشف شد و ما به این موضوعات کار داریم.»

اسماعیلی گفت: «این توطئه دشمن بود که می‌خواستند در این شرایط کرونایی یک بلوایی ایجاد کننده که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان این توطئه خنثی شد.» رژیم اسلامی از سازمان مجاهدین خلق، از سازمان‌های مخالف خود به عنوان «گروهک تروریستی منافقین» نام می‌برد.

علی یونسی و امیرحسین مرادی، روز ٢٢ فروردین، بدون ارائۀ حکم قضائی از سوی لباس شخصی‌ها دستگیر شدند. خواهر علی یونسی روز شنبه ۶ اردیبهشت با انتشار ویدوئی اعلام کرد که بازپرس دادسرا دوبار اعلام کرده که وی جرمی مرتکب نشده است.

امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشور در سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشور در سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم در سال ۹۶ است. او با در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، مدال طلا را بدست آورد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۵ می ۲۰۲۰