وزیر دفاع اسرائیل : تا خروج نیروهای رژیم ایران از سوریه به حملات خود به آنها ادامه می دهیم

ساعاتی بعد از حملات دیروز اسرائیل به پایگاه های نظامی ایران و متحدانش در سوریه، وزیر دفاع اسرائیل، نفتلی بنت، بار دیگر هشدار داد “تا زمانی که ایران از سوریه خارج نشود، اسرائیل به عملیات نظامی خود در سوریه ادامه می دهد.” وزیر دفاع اسرائیل که این سخن را در مصاحبه ای تلویزیونی ایراد می کرد، افزود : “ایران هیچ دلیلی برای حضور در سوریه ندارد و مادام که نیروهای ایرانی خاک سوریه را ترک نکنند، اسرائیل حملات خود را علیه آنها متوقف نخواهد کرد.”

دیروز دوشنبه شانزدهم اردیبهشت پایگاه های ایران و شبه نظامیان وابسته به این کشور در خاک سوریه برای هفتمین بار طی دو هفتۀ اخیر هدف حملات هوایی قرار گرفتند که در نتیجۀ آن چهارده نظامی ایرانی و شبه نظامی عراقی وابسته به حکومت ایران کشته شدند.

در سخنان خود وزیر دفاع اسرائیل گفت که جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار نظامی در مرزهای اسرائیل وارد سوریه شده تا شهرهایی نظیر تل آویو، بیت المقدس و حیفا را تهدید کند. نفتلی بنت سپس تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران که پیش از این به یاری بشار اسد شتافته بود، اکنون به بار سنگینی برای رژیم دمشق تبدیل شده است. بنت به رهبران جمهوری اسلامی ایران توصیه کرد که به جای ادامۀ ماجراجویی تروریستی خود به مقابله با ویروس کرونا در ایران بیاندیشند.

به گفتۀ مقامات اسرائیل، دمشق نیز بهای سنگین حضور نظامی ایران را در سوریه می پردازد آنهم به بهای جنگی که به سود این کشور نیست. به همین خاطر جمهوری اسلامی ایران دیگر نه یک امتیاز، بلکه باری سنگین برای سوریه است.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین ابراز نگرانی کرد که شبه نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی در جنوب سوریه به ویژه در منطقۀ جولان در مرز میان اسرائیل و سوریه مستقر شوند و با هزاران موشک اسرائیل را به سود ایران تهدید کنند. وزیر دفاع اسرائیل از این اقدام تهران به عنوان یک ماجراجویی خطرناک یاد کرد و افزود : اما، “این ماجراجویی به ویتنامی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل خواهد شد.” نفتلی بنت در ادامه افزود : “ما از ایرانی ها مصمم تر هستیم، زیرا، سوریه برای آنان یک ماجراجویی است که هزار کیلومتر با مرزهایشان فاصله دارد، در حالی که برای ما [ماجراجویی ایران] مسئله ای حیاتی است.” وزیر دفاع اسرائیل افزود : “سربازان ایرانی که به سوریه می آیند جان شان را به خطر می اندازند و بهای آن را نیز همچنان می پردازند.” وی بار دیگر گفت که اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد در سوریه مستقر شود.

“یورام شوایتزر” پژوهشگر بنیاد ملی پژوهش های امنیتی اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفته است که دو عامل در تشدید حملات اخیر اسرائیل به مواضع ایران و متحدانش در سوریه نقش دارند : عامل نخست افزایش فعالیت های ایران و حزب الله لبنان در سوریه است و عامل دوم پیامدهای بحران اقتصادی و بحران ویروس کرونا در ایران است به طوری که برخی معتقدند که اکنون مساعدترین زمان برای تشدید فشار بر جمهوری اسلامی ایران در سوریه است.

در این حال، مقامات وزارت دفاع اسرائیل دیروز سه شنبه شانزدهم اردیبهشت ماه اعلام کردند که نیروهای نظامی ایران سرگرم خارج شدن از سوریه هستند و بیش از پیش پایگاه های خود را در این کشور کاهش می دهند. همین منابع افزوده اند که پروازهای ایران به مقصد سوریه برای انتقال مهمات به این کشور به طرز چشم گیری طی شش ماه گذشته کاهش یافته و به موازات آن شمار حملات اسرائیل به شبه نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه و همچنین پدافند هوایی رژیم دمشق به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است. همین منابع می افزایند که برای بیرون راندن ایران از سوریه، اسرائیل به حملات خود به نیروهای نظامی ایران و شبه نظامیان وابسته به این کشور در خاک سوریه ادامه می دهد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۶ می ۲۰۲۰
تصویر: نفتلی بنت وزیر دفاع اسرائیل