شکست تلاش سنای آمریکا برای بی‌اثر کردن وتوی ترامپ

سنای آمریکا نتوانست وتوی قطعنامه “محدود کردن اختیارات کاخ سفید برای جنگ با ایران” را بی‌اثر کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت (۶ مه) این قطعنامه را وتو کرده بود.

سناتورهای پشتیبان این قطعنامه برای بی‌اثر کردن وتوی ترامپ باید دو سوم آراء نمایندگان را به دست می‌آورند. در نشست سنا در روز پنجشنبه (۱۸ اردیبهشت) اما تنها ۴۹ به این قطعنامه رأی مثبت و ۴۴ سناتور رأی منفی دادند.

قطعنامه “محدود کردن اختیارات کاخ سفید برای جنگ با ایران” که به ابتکار تیم کین، سناتور حزب دموکرات تهیه شده بود، با وجود مخالفت‌های ترامپ نخست در مجلس نمایندگان و سپس در مجلس سنای ایالات متحده به تصویب رسیده بود.

اکثریت نمایندگان کنگره آمریکا بر آن بودند تا با تصویب این قطعنامه مانع از کشیده شدن پای آمریکا به جنگی تازه در خاورمیانه گردند.

حمله پهپادی به خودروی حامل قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد در ماه ژانویه و پیامدهای تنش‌آمیز آن سبب شده بود که شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه با دموکرات‌ها در این رابطه همراه شوند.

کشتن قاسم سلیمانی به تنش بین جمهوری اسلامی و آمریکا دامن زده و در اثر حملات موشکی ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق خطر رویارویی نظامی بین دو کشور را پدید آورده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از حق خود برای وتو استفاده می‌کند. البته این نخستین بار نیست که ترامپ مصوبه کنگره را وتو می‌کند. او در سال گذشته میلادی نیز مصوبه ناظر بر عدم حمایت نظامی از عربستان سعودی در جنگ یمن را وتو کرده بود.

ترامپ در بیانیه روز چهارشنبه تصویب قطعنامه “محدود کردن اختیارات کاخ سفید برای جنگ با ایران” از سوی اکثریت کنگره را به‌شدت “توهین‌آمیز” و نشانه عدم شناخت واقعیت‌ها و قانون دانست. رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه خود به آن دسته از سناتورهای جمهوری‌خواه که به این قطعنامه رای مثبت داده بودند، حمله کرد و گفت که آنها با مشارکت خود در این کارزار بازیچه دست دموکرات‌ها شده‌اند.

در قطعنامه “محدود کردن اختیارات کاخ سفید برای جنگ با ایران” تصریح شده بود که رئیس جمهوری ایالات متحده حق اقدام نظامی علیه ایران را بدون مجوز کنگره آمریکا نخواهد داشت. طبق قانون اساسی آمریکا اعلان جنگ به کشوری متخاصم بر عهده کنگره این کشور است.

در قطعنامه یادشده از رئیس جمهوری ایالات متحده خواسته شده بود که نیروهای آمریکایی را تنها در صورتی درگیر جنگ با ایران کند که کنگره نخست اعلان جنگ کرده یا مجوز مشخصی را برای به کارگیری نیروی نظامی علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده باشد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۸ می ۲۰۲۰