وال استریت ژورنال: آمریکا به دلیل کاهش تنش با رژیم ایران، سامانه‌های دفاع ضد موشکی خود را از عربستان خارج می‌کند

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده، نوشت که ایالات متحده در حال خارج کردن سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت و ده‌ها پرسنل نظامی خود از عربستان سعودی است. به نوشته این روزنامه دو اسکادارن جت‌های جنگنده آمریکا پیشتر منطقه را ترک کرده اند و پنتاگون کاهش حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را در دستور کار خود دارد.

در گزارش وال استریت ژورنال که روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت/۷ مه منتشر شد، آمده است که چهار سامانه پاتریوت و ده‌ها نفر از کادر نظامی آمریکایی که پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در این کشور مستقر شده بودند، مشمول این تصمیم آمریکا خواهند شد.

به نوشته این روزنامه تصمیم پنتاگون برای کاهش حضور نیروهایش در منطقه بر اساس ارزیابی برخی مقامات در وزارت دفاع آمریکا است که می‌گویند تهران دیگر تهدید فوری برای منافع استراتژیک آمریکا به شمار نمی‌رود. در این راستا، برنامه ریزان پنتاگون معتقدند که«منابع نظامی ایالات متحده نامحدود نبوده، و این کشور باید منابع نظامی خود، از جمله کشتی های جنگی و سامانه های موشکی پاتریوت را به سایر اولویت‌های دفاعی، از جمله، مقابله با گسترش نفوذ نظامی چین در شرق آسیا اختصاص دهد.»

وال استریت ژورنال می‌نویسد افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه پس از یک رشته خصومت‌ها در منطقه، از جمله حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سال گذشته، صورت گرفته بود.

تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان در نیمه سپتامبر ۲۰۱۹، با چندین هواپیمای بدون سرنشین و موشک مورد حمله قرار گرفت. حوثی های یمن مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. اما کشورهای “ائتلاف عربی” به رهبری عربستان سعودی که در حال جنگ در یمن است، آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان خواندند. ایران شرکت در حمله به تأسیسات نفتی سعودی را انکار کرده است.

در گزارش وال استریت ژورنال آمده است که این تصمیم دولت آمریکا می‌تواند به مثابه پایان یافتن سیاست آمریکا مبنی بر تقویت نظامی عربستان در مقابل ایران تلقی شود. برخی دیگر این اقدام را پاسخ واشنگتن به عربستان سعودی می دانند که حاضر نشده در سیاست های نفتی خودش در جهت خواست های آمریکا تجدید نظر بکند.

مقامات سعودی از اظهار نظر سریع در باره این خبر خودداری کرده‌اند. همچنین دولت آمریکا تا کنون به طور رسمی در باره این گزارش اظهار نکرده است.

برخی از مقامات آمریكایی به وال استریت ژورنال گفته اند که برخی از سیاست‌مداران این کشور نگران این موضوع هستند كه كاهش حضور نظامی آمریكا در خاورمیانه چالش‌های جدیدی را از سوی ایران ایجاد كند، به ویژه كه كارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه تهران همچنان ادامه دارد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۸ می ۲۰۲۰
تصویر: توییت خامنه ای در مورد چرائی مقایسه خودش با آقای حسن مجتبی امام دوم شیعیان