ابوعمر الخراسانی، رهبر گروه داعش برای کشورهای جنوب آسیا و شرق دور، امروز در افغانستان بازداشت شد

شیخ ابوعمر الخراسانی، رهبر گروه داعش برای کشورهای جنوب آسیا و شرق دور، امروز دوشنبه ۲۲ ثور/۱۱ مه در افغانستان بازداشت شد.نیروهای امنیتی افغانستان می‌گویند که در عملیان آنان، افزون به خراسانی، مسئول روابط عامه و مسئول استخبارات داعش نیز بازداشت شده‌اند.

ریاست امنیت ملی افغانستان در اعلامیه‌ای که با خبرنگاران شریک کرده می‌گوید که در عملیات مشترک این نیروها و نیروهای ویژه پلیس افغانستان، ضیاالحق، مشهور به شیخ ابوعمر الخراسانی، رهبر گروه داعش برای جنوب آسیا و شرق دور را بازداشت کرده‌اند.

به گفته امنیت ملی افغانستان، سرنخ و اطلاعات شیخ ابوعمر الخراسانی را چهار مسئول ارشد گروه داعش که در زندان امنیت ملی هستند، با نیروهای امنیتی افغانستان شریک کردند. اعترافاتی که منجر به بازداشت یک عضو ارشد دیگر گروه داعش در افغانستان شد. در این عملیات استخباراتی، افزون به الخراسانی، مسئول روابط عامه داعش و ابوعلی، مسئول استخبارات شاخه جنوب آسیای داعش نیز بازداشت شده‌اند.

در ماه‌های پسین، تلاش‌ها و عملیات‌های نیروهای امنیتی افغانستان برای سرکوب و بازداشت مسئولان داعش در افغانستان شدت یافته است، چنانچه ریاست امنیت ملی افغانستان می‌گوید که عملیات‌های گسترده و هدفمندی را برای هدف قرار دادن رهبران ارشد گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و ازبین بردن هسته مشترک شبکه‌های تروریستی تداوم خواهد داد.

پیش از این نیز در عملیاتی دیگر، نیروهای امنیت ملی افغانستان موفق شده بودند تا هسته مشترک داعش و شبکه حقانی را که در کابل فعالیت داشتند و چند عملیات پیچیده تروریستی را راه‌اندازی کرده بودند، نابود کنند.

گروه داعش هرچند چون طالبان در افغانستان فعالیت گسترده ندارد، اما مقام‌های امنیتی افغانستان می‌گویند که این گروه، به تازه‌گی در هماهنگی و همکاری با طالبان و برخی گروه‌های تروریستی منطقه‌ای در تلاش ایجاد پایگاهی در منطقه دره خستک در شمال شرق افغانستان است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۱ می ۲۰۲۰