روز خونین کابل: حمله مسلحانه به بیمارستان نوزادان

بر اساس اعلام وزارت کشور افغانستان حوالی ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت مرکز درمانی «صدبستری دشت برچی»، در غرب کابل مورد حمله مسلحانه قرار گرفت. این مرکز درمانی زایشگاه و بیمارستان کودکان است که توسط سازمان پزشکان بدون مرز اداره می‌شود. طبق اطلاعیه وزارت کشور افغانستان پس از یک انفجار در ورودی بیمارستان، سه مهاجم مسلح وارد ساختمان شده و ۱۳ نفر از پرستاران، مادران و نوزادان را کشته و ۱۵غیرنظامی دیگر را زخمی کرده‌اند.

به نوشته الجزیره وزارت کشور افغانستان در آخرین اطلاعیه خود خبر از کشته‌شدن سه مرد مسلح به‌دست نیروهای امنیتی افغانستان داد. نیروهای امنیتی پس از درگیری با مهاجمان بیمارستان را تخلیه کرده‌اند.

ساعاتی پس از این حمله سخنگوی گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای دخالت خود را در این حمله رد کرد. هنوز هویت عاملان این حمله مشخص نشده است.

با وجود اینکه طالبان مسئولیت این حمله را نپذیرفته است، برخی از مقام‌ها به حملات اخیر این گروه و نقش طالبان در تروریسم و خشونت اشاره کردند. حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری افغانستان غنی در واکنش به حمله روز سه‌شنبه گفت: «گذشت زمان دو ماه به ما و جهان نشان داد که طالبان و حامیان آنان علاقه‌ای برای برقراری صلح ندارند». محب درتویترش نوشت که حمله طالبان در بهار امسال با میزان حمله‌های این گروه در فصل‌های گذشته جنگ قابل مقایسه است و حکومت و همکاران بین‌اللملی افغانستان مسئولیت دارند تا طالبان و حامیانش را به پاسخگویی در قبال خشونت‌ها ملزم کنند. او گفت : «هدف از صلح پایان دادن به این خشونت بی معنی است. این نه صلح است و نه آغاز این روند.»

افراسیاب خطاک ، سناتور سابق پاکستان هم گفت که حملات در کابل نشان می دهد «علیرغم ادامه مذاکرات صلح، زیر باید به صورت واضح با زیرساخت‌های (هنوز دست نخورده و پابرجای) تروریسم و کارخانه‌های (هنوز درحال تولید) ترور اشاره کرد. چرا این موارد از چارچوب گفتگوهای صلح حدف شده‌اند؟»

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۲ می ۲۰۲۰