سه چهارم مردم سیستان و بلوچستان امنیت غذایی ندارند

به نوشته خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) نماینده زاهدان یکشنبه ۲۸ اردیبهشت از تهدید امنیت غذایی سه‌چهارم جمعیت سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: «بسیاری از این افراد مشمول هیچکدام از طرح‌های معیشتی دولت قرار نمی‌گیرند و اغلب کارگرانی هستند که باید در حال حاضر نیز کارگری کنند تا بتوانند برای خانواده خود غذا تهیه کنند. مشکلات معیشتی افراد را مجبور می‌کند تا از خانه‌های خود بیرون بروند». او درباره شدت گرفتن شیوع کرونا در این منطقه از ایران گفت: «قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی مدتی جواب داد، اما وقتی افراد می‌بینند خانواده‌شان به‌خاطر بی‌غذایی دارد از هم می‌پاشد، مجبورند کار کنند. اگر مردم بخشی از معیشت‌شان تامین شود درخانه می‌مانند.»

سخنگوی وزارت بهداشت یکشنبه در گزارش روزانه این وزارت‌خانه از وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، وضعیت استان سیستان و بلوچستان را بحرانی اعلام کرد.

براساس گزارش‌ها بسیاری از کارگران مورد اشاره نمایندگان زاهدان کارگران فصلی هستند که به‌خاطر شیوع کرونا و تعطیلی ساخت و سازها بیکار شده و در معرض گرسنگی قرار دارند.

نماینده زاهدان در ادامه سخنانش به مسئله عدم دسترسی به آب شرب سالم در این استان و تاثیر آن بر ایجاد بحران کووید۱۹ اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان، آب شرب غیربهداشتی مصرف می‌کنند، ما هرچقدر هم پروتکل‌های بهداشتی را در اختیارشان قرار بدهیم، وقتی قرار باشد آب شرب خود را با گالن و به روش غیربهداشتی تهیه کنند، اوضاع تغییری نمی‌کند. ما باید فکری اساسی به حال معیشت آنان بکنیم، چراکه همه این مشکلات باعث شده که شیوع کرونا در زاهدان، شیب تندی داشته باشد.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۸ می ۲۰۲۰